zondag 10 oktober 2010

Appel kastanje muffins

Vanmiddag hebben we wat lekkers gemaakt met de tamme kastanjes die we gevonden hebben.  Mijn lief had een recept uit een blaadje gescheurd, een blaadje dat door mij altijd vrij snel wordt weggegooid: CenZ, valt geloof ik 4 keer per jaar door de bus omdat we daar verzekerd zijn.

Hieronder het recept, enigszins door mij aangepast (oa zoetstof vervangen door suiker, bloem met bakpoeder vervangen door zelfrijzend bakmeel)

Ingrediënten muffins:
  • 1 ei
  • 120 ml melk
  • 60 ml slaolie
  • 240 gr fijngehakte gepelde tamme kastanjes
  • 1 appel, geschild en in kleine stukjes
  • 360 gr zelfrijzend bakmeel
  • 120 gr suiker
  • 1/2 tl zout (ben ik uiteindelijk vergeten)
 Ingrediënten topping
  • 80 gr fijngehakte gepelde tamme kastanjes
  • 120 gr bruine suiker
Klop het ei een beetje los en roer de melk, olie, kastanjes en appel erdoor.  Roer daarna de rest van de ingrediënten erdoor, het hoeft niet perfect verdeeld te zijn en de bloem mag nog best zichtbaar zijn. Lepel het beslag in de muffin vormpjes (ik had te weinig vormpjes en heb ook een cake vorm voor de helft gevuld.  Daarna de ingrediënten voor de topping goed roeren en erover strooien.  De muffins heb ik 25 minuten op 220 graden gebakken en daarna heb ik de bovenkant met een crème brûlée brandertje nog een mooi kleurtje gegeven, de kristal suiker die ik gebruikt had was niet helemaal gesmolten (onze magnetron begint het minder goed te doen).

Het was heel goed gelukt en we hebben het met wat slagroom lekker als toetje gegeten vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten