zaterdag 6 september 2008

Comlexe materie?

Wij hebben 1 goede kaasschaaf en als ik een keertje de vaatwasser niet heeft gedraaid dan sta ik dus 's ochtends heel vroeg een kaasschaaf af te wassen, dat kan toch niet de bedoeling zijn!? Dus ik heb voor mijn verjaardag een kaasschaaf gevraagd en gekregen.

Maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Jaren lang heb ik in Utrecht gewoond en daar gesneden kaas in de supermarkt gekocht. Daar was een reden voor, kaas schaven is niet echt voor mij. Het gebeurd regelmatig dat ik een plakje van mijn handen af snij! Nu had ik daar ook niet echt een prettige kaas schaaf, want de ene kaasschaaf blijkt lang niet te vergelijken met de andere kaasschaaf!

Hier in Wageningen kopen we eigenlijk alleen maar blokken kaas en schaven we er plakjes af. We hebben een vrij oude kaas schaaf die heel prettig werkt, op bijna alle soorten Hollandse kaas. Hij heeft alleen een beetje moeite met jonge kaas. Dan hebben we nog een kaasschaaf zonder groot blad, die beter geschikt zou zijn voor jonge kaas. Maar dat valt wel een beetje tegen, het is voor alle kazen niet zo'n heel fijn apparaat.
Voor mijn verjaardag heb ik dus een kaasschaaf gekregen die er uitziet als de ouderwetse kaasschaaf, maar dan met een wit-plastieken heft. Er valt alleen niet heel lekker mee te schaven. Ik denk dat ik maar eens in de bestekbakken bij de kringloop winkels ga neuzen naar klassieke modellen voor weinig en er een paar koop in de hoop dat er 1 goede tussen zit.

Of zijn ze allemaal goed en doe ik iets fout? Nee, dat denk ik niet.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Dennis,

    De middelste kaasschaaf hebben wij ook. Gaat prima. Gekocht bij het Kaaswinkeltje in Wageningen. Lekker scherp. Wat dacht je van een elektrieke schaaf? Of een andere klassieker: Rösle kaasschaaf.
    Hoedanook je hebt eigenlijk twee schaven nodig: eentje voor jonge en eentje voor oude kaas.

    Nelis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, maar het schaven van stevige belegen kaas met die nieuwe kaasschaaf had dan goed moeten gaan en dat gaat het niet. Misschien ben ik verwend door die oude, die er zo soepel doorheen gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik je een tip mag geven, koop gewoon een Boska schaaf, Milano model. Deze schaaf is meerdere malen bekroond tot beste schaaf en heeft een aparte oppervlakte behandeling waardoor de kaas niet blijft plakken. Ik gebruik hem voor zowel jong als zeer oude kaas en gaat meer dan goed.

    BeantwoordenVerwijderen