woensdag 3 september 2008

Linux compatible

Vandaag vroeg mijn moeder hoe ze podcasts op haar mp3 speler kan zetten. Nou, dat apparaat plug je gewoon in je laptop en dan komt er in de 'verkenner' (nautilus) een linkje naar het apparaat. Tegelijkertijd plug ik het apparaat erin en ik zie in het display een animatie waarin de volgende verbinding wordt opgebouwd: 'mtp-->PC. Ik twijfel omdat er geen 'usb-->PC' staat en zie inderdaad niets gebeuren. De Samsung YP-K3 gebruikt een eigen protocol om te communiceren met een pc, hoe verzinnen ze het. Na een korte speurtocht op het internet bleek dat er een koreaanse firmware (firmware= besturing systeem voor apparaten) is die de standaard usb functionaliteit biedt, de procedure om die firmware op de mp3 speler te krijgen is oa hier beschreven.
Het was 15 minuten werk waarna het apparaat netjes als een mp3 speler herkend wordt door ubuntu.
Waarom doen fabrikanten nou zo moeilijk? Ik kan me niet voorstellen dat zo'n speler op een windows computer zomaar werkt, daar zal ook wel een cd aan te pas moeten zijn gekomen. Dat is toch omslachtig? En zeker als er iets universeels is, waarom dan nog iets speciaals verzinnen? Tot slot ben ik ook benieuwd waarom er in Korea dus wel een firmware rouleert die de standaard functionaliteit biedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten