vrijdag 30 oktober 2009

Mooie herfst

Ik zag vanmiddag de bladeren vallen en ze vormden een mooie dikke deken. De gevallen bladeren zijn op hun mooist als er nog niet over heen gelopen is en als het nog niet geregend heeft. Het lijkt wel een bed waar je heerlijk op kunt gaan liggen,omhoog kijkend naar de bomen waar nog steeds veel bladeren in hangen, in zoveel verschillende kleuren.

Weer een indian summer? Een minder sympatieke naam, lijkt het na het lezen van de engelstalige wikipedia pagina hierover: de naam zou zijn ontstaan naar aanleiding van de overvallen die door Indianen op europese kolonies uitgevoerd werden, deze overvallen eindigden meestal in de herfst.

Die link naar wikipedia is wel heel leuk om te lezen, er zijn nog vele andere woorden voor de nazomer. Deze periode zou ook wel eens oudewijvenzomer worden genoemd, naar het duitse Altweibersommer. Oorspronkelijk komt het begrip oudewijvenzomer uit de Noordse of Germaanse mythologie, waarin noodlotsgodinnen wevend of spinnend werden voorgesteld. Op de engelstalige pagina over de nazomer staat daarbij nog vermeld dat de spinnen in deze periode webben maken in de stuiken die 's ochtens onder de rijp zitten. Toevallig merkte ik die vanmorgen op en bedacht ik me hoe ik vroeger een dun, lang twijgje plukte. Met de top en het begin van het twijgje in mijn hand maakte ik zo een schepnetje door met het boogje spinnenwebben te 'scheppen'. Dat ga ik binnenkort ook maar eens met onze kleine meid doen.
Op wikipedia staat ook nog de volgende benaming:
"Rusland heeft de "babje ljeto", wat vrouwenzomer betekent. Een verklaring voor deze naamgeving is dat de Russische zomer maar kort zou zijn, net als het geluk dat een Russische vrouw in haar leven heeft."
Andere bezigheden de afgelopen tijd?
Onze kleine meid wil heel graag de dvd van Within Temptation kijken: "Mag ik nog even naar die mooie jurk kijken?"
Als de dvd in de speler zit: "Nu wil ik met die zwarte jurk, en daarna met de rode jurk!"
Het scheelt dat, op de dvd die wij van Within Temptation hebben, Sharon den Adel het ene moment in een blauwe jurk zingt en het volgende moment in witte jurk, dus dat is makkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten