zondag 28 maart 2010

Bierbrouwen

Onze kleine meid vind rollenspellen de laatste tijd erg leuk. Laatst moest ik wel lachen toen ik haar het volgende tegen een vriendinnetje hoorde zeggen: "Dan ben jij de papa en ben ik de mama.  En jij kon heel goed bier maken!"

Volgend weekend wil ik weer een biertje gaan brouwen dus ik ben met de voorbereidingen begonnen.  Dit keer ga ik de gist op een andere manier opkweken, continue belucht op een magneetroerder. Op deze manier zorg ik dat de gist zoveel mogelijk zuurstof krijgt en niet de zuurstofloze fase in gaat.


Gist kan namelijk in een zuurstofrijke omgeving leven maar ook in een zuurstofloze.  En die twee verschillende omgevingen leveren twee heel verschillende eindproducten, simpel gezegd:
  1. Gist met zuurstof => meer gist (en geen alcohol)
  2. Gist zonder zuurstof => alcohol (en zelfde hoeveelheid gist)
Omdat ik gist in kleine hoeveelheden koop zorg ik thuis dat ik voldoende heb voor twintig liter bier, daarvoor moet ik dus de 1ste omgeving hebben, met zuurstof.  Volgende week, aan het eind van de brouwdag, wil ik dat ik voldoende gist heb en wil ik de 2de omgeving hebben, een zuurstof loze omgeving.

In de foto hierboven zie je de gist in een moutoplossing.  Ernaast staat een aquarium pompje die lucht op de gist blaast.  De gist staat op een magneetroerder die de oplossing in beweging houdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten