zaterdag 20 maart 2010

Dode pixel garantie

Gisteren heb ik een nieuwe monitor gekocht.  De oude was erg aan het trillen, onscherp en ook donker aan het worden.  Als ik  hem dan helderder zette begon hij te overstralen, het beeld werd er niet mooier van.
Mijn oog was gevallen op de Samsung p2270, een energie zuinige 22" lcd monitor.  Hier in Wageningen te koop maar dan wel 30 euro duurder dan op het internet, maar ja, dan zou je ook wat meer service kunnen hebben.  De jongen die me hielp vertelde me nog een verhaal van dode pixels.  Er is een 'iso-norm' die toestaat dat een monitor maximaal 5 dode pixels en 5 half-dode pixels mag hebben o.i.d. (dode zijn zwart of wit, half-dode zijn rood, groen of blauw).  Als ik minder dan dat aantal pixels zou hebben was dat mijn pech, als het er meer zouden zijn mocht ik terugkomen met mijn monitor.  Ik kon dat afkopen met een soort van 'verzekering'.  Als ik dan ook maar 1 dode pixel vond mocht ik hem komen ruilen.  Ik kon me voorstellen dat ik me zou gaan ergeren aan dode pixels dus ik heb het afgekocht voor 15 euro.
Thuisgekomen zat er geen dode pixel op mijn scherm, ben ik in het ootje genomen? 

Ik ben overigens wel heel blij met de monitor, het is een verademing!

2 opmerkingen:

  1. Dode pixels zijn wel degelijk een probleem met LCDs. En bij defecte pixels heb je inderdaad geen garantie. Ik denk dat 15 euro dan netjes is, hoewel je het vrij snel ziet als je de monitor aanzet, omdat het in het merendeel van de gevallen gaat om pixels die aan blijven staan.
    Overigens kunnen defecte pixels gedurende de gehele levensduur ontstaat, niet alleen bij productie (waar de kans wel het grootst is).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, maar even aansluiten voordat ik hem koop, om te kijken of er dode pixels zijn was geen optie ;)

    Ik twijfelde een beetje aan het 'spook' verhaal van de dode pixels omdat we ook net een nieuwe lcd televisie hebben en daar heb ik ook geen dode pixels op gezien. Maar misschien valt een dode pixel op een televisie minder op omdat het beeld daar vaak heel bewegelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen