zondag 20 juni 2010

Bier in Finland


Onderweg van het vliegtuig naar Jyväskylä zijn we bij een wegrestaurant gestopt om een hapje te eten met kids.  De verkoopster gaf aan dat we naast de saladebar zelf drinken in konden schenken.  Melk, magere melk en een transparant vaatje met een kraantje onderaan waarin een donkere, brons kleurige vloeistof zat.  Ik proefde er even van en het was een zoetige niet onaangenaam smaak.  Toen ik bij de verkoopster navroeg wat het was zei ze dat het huisbier was, 'kotikalja' en dat er geen alcohol in zit.  Zojuist even opgezocht, kotikalja is jongbier van 1 tot 4 dagen oud, dat net een beetje koolzuur heeft gekregen.  Het wordt hier in Finland vaker geschonken als een soort frisdrank.

Nu ik wat fanatiek bezig ben met bier brouwen kijk ik tijdens onze vakantie in Finland toch met meer interesse in de locale biercultuur.


Vroeger dacht ik dat Scandinavische bieren altijd licht alcoholisch waren.  Gisteren hadden we bijvoorbeeld 'Bramley wit' van de Jacobsen brouwerij (onderdeel van Carlsberg), op het etiket stond 'Starköl 4,6%', dit witbier valt hier dus in de categorie zwaarbier.  Het proeft niet heel erg bijzonder, behoorlijk zoetig en moutig.
In de supermarkt wordt naast wat appel en peren cider veel pilsen verkochten met weinig variatie, relatief duur.  Wat ik nog niet wist was dat je voor een bredere bierkeuze naar de 'Alko' moet.  Dit is een slijterij keten opgezet vanuit de overheid en met een staatsmonopolie.  Alle drank met meer dan 4,7% alcohol mag alleen in de Alko slijters verkocht worden.  Op de wikipedia pagina van Alko zie ik nog een feitje: "In de winteroorlog produceerde de Alko op massale schaal molotovcocktails die werden ingezet tegen de Sovjet-Unie."
De 'Alko' slijters zijn opgezet om de Finnen aan de Europese drank cultuur te krijgen van bier en wijn en minder aan het gedistilleerde.  Het lijkt nog niet zo gelukt te zijn en het alcohol probleem is nog steeds heel groot en vergt op jaarbasis vele doden.

Voor onze vakantie was ik thuis al even op zoek gegaan naar informatie over bier en brouwerijen in Finland.  Wij zijn tijdens de vakantie in de omgeving van Jyväskylä, maar alle brouwerijen zijn hier verdwenen.  De grootste brouwer in Finland is het Deense Carlsberg en de grootste Finse brouwer  is Olvi.  Wel zijn er een aantal kleine micro brouwerijen, maar die zitten voornamelijk in de omgeving van Helsinki.
Ook vond ik nog wat informatie over een typisch Fins bier dat Sahti heet. Het wordt voornamelijk traditioneel thuis gebrouwen en is dus, helaas voor mij, niet te koop bij de slijter.  Tegenwoordig zijn er hier en daar wel wat commerciële varianten te koop in sommige Alko slijters.  De slijter moet dan wel over koeling beschikken want dit bier heeft een beperkt houdbaarheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten