zaterdag 5 juni 2010

Ubuntu voor iedereen?

In mijn e-mail vond ik een bericht van de Consumentenbond dat ze de nieuwste Ubuntu aan een korte test hadden onderworpen. Ik ben altijd benieuwd of ze het begrijpen en of ze het juist verwoorden dus ik heb snel doorgeklikt.


Mij wordt al snel duidelijk wat het grootste struikelblok is, Ubuntu moet nog geïnstalleerd worden en dat is te ingewikkeld voor een gewone gebruiker. Dat terwijl ik me een voorval van een half jaar geleden herinner.
Ik was bij een vriend en zijn zoontje van 12 zag me bezig met een Ubuntu laptop, de jongen merkt op: "Dat ziet er overzichtelijk uit!" Daarmee bedoelde hij het simpele hoofdmenu met drie categorieën:
  • Toepassingen,
  • Locaties en
  • Systeem.
Binnen Toepassingen zitten alle programma's netjes in categorieën:
  • Audio en Video
  • Grafisch
  • Internet
  • Kantoor
  • ...
Ik wist dat de jongen nog een oude computer op zolder had staan, gaf hem een installatie cd en vroeg hem of er nog gegevens op de computer stonden die hij wilde bewaren, die moeten anders eerst even op een usb-stick gezet worden. Nee, er hoefde niets bewaard te worden. Okay, stop dan deze cd in de computer en start de pc op, de computer leest de cd en zal Ubuntu van de cd opstarten. Kies overal 'ja' en het zou goed moeten gaan. Een uur later liep de jongen juichend door het huis te huppelen, het was gelukt!
Ik kan me voorstellen dat een installatie ingewikkelder is als Ubuntu naast Windows geïnstalleerd moet worden of als er documenten op die computer moeten blijven staan. Maar om dan Ubuntu de schuld te geven? Probeer maar eens Windows naast Ubuntu te installeren.
Ik denk dat ze hier beter hadden kunnen zeggen dat installeren van een willekeurig besturingssysteem nog te ingewikkeld is voor een argeloze gebruiker en dat mensen in de winkels de keuze zouden moeten hebben voor een besturingssysteem, Ubuntu of Windows.

Dan nog wil ik nog een paar opmerkingen maken over de bevindingen:
  • Het installeren begint inderdaad in het Engels maar de consumentenbond geeft niet aan dat er, zonder dat de gebruiker erom vraagt, een keuzemenu wordt geopend waarin voor de Nederlandse taal gekozen kan worden.
    Ook als de Consumentenbond aangeeft dat na installatie nog Nederlandse taal ondersteuning geïnstalleerd moet worden wordt er niet bij vermeld dat ook hier de gebruiker er vanzelf op wordt geattendeerd en alleen maar op een knop hoeft te drukken.
    Het is overigens wel een punt van verbetering voor Ubuntu, de gebruiker moet nu 2 keer klikken voor een volledige Nederlandse installatie.
  • Alle hardware werd goed herkent en daar ben ik heel blij om. Probeer maar eens Windows op een recente computer te installeren en daarna alle hardware netjes aan de praat te krijgen.
  • Over de muziekwinkel van Ubuntu. Er is niet alleen een 'dunnere' muziekwinkel dan iTunes, maar ook een muziekwinkel die 'Jamendo' heet waar gratis muziek geluisterd kan worden. Hier hebben artiesten de mogelijkheid om gratis muziek aan te bieden om bijvoorbeeld bekendheid te verkrijgen.
  • Dan wordt aangegeven dat Ubuntu helaas te afwijkend is.
    Ik denk dat Ubuntu nooit echt op Windows zal gaan lijken, dat wordt ook niet nagestreefd. Er wordt bij Ubuntu gewoon geprobeerd om een overzichtelijk systeem te maken en zoals ik al vaker ervaren heb lukt dat heel aardig, mijn ouders en schoonouders zijn zo aan de slag gegaan met de standaard functies.
  • Ook wordt aangegeven dat Ubuntu niet intuïtief genoeg is en dat er te vaak termen gebruikt worden waarvoor een handig neefje nodig is. Hoe vaak gebeurd het dat Windows iets technisch roept en hoe vaak gebeurd het dat het handige neefje met een probleem op een Windows computer moet helpen?


  • Een korte handleiding voor beginnende gebruikers is er wel, klik maar eens op het vraagtekentje bovenin het scherm. Daar zie ik echter ook een klein verbeterpunt: een paar teksten zijn nog in het Engels.
Al met al ben ik blij dat de consumentenbond aandacht blijft besteden aan Ubuntu maar ik snap de redenatie en argumentatie af en toe niet. Alles wordt nog heel erg vanuit een Windows standpunt beredeneerd, terwijl Windows ook niet altijd heel gemakkelijk is! Ook vind ik dat de Consumentenbond zou moeten zien dat er echte concurrentie nodig is op de Nederlandse markt, dat er te weinig mogelijkheden zijn om een eenvoudige pc te kopen met iets anders dan Windows (zeker als installatie te ingewikkeld is)!
Ikzelf? Ik wacht nog een half jaartje met de aanschaf van een nieuwe computer, als Google Chrome af is zullen we wel veranderingen gaan merken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten