zaterdag 29 december 2007

Fotografie tip: standpunt

Het was een zonnige najaarsdag en we zijn al de hele middag aan het lopen door de bossen en landerijen. Zo tegen de avond, als de zon laag staat is het licht wel heel bijzonder. Waar de herfst haar mooiste kleuren laat zien maakt de zon ze nog een beetje warmer!
We lopen over een laantje langs een weiland met uitzicht op een bomen rij in het gouden zonlicht. Pak je camera, richt, schiet!

De foto de ik dan zou krijgen zou de zoveelste in het dozijn zijn. Een rij bomen met mooie kleuren (of de zoveelste berg, foto van een lief kind). Op het moment dat ik mijn camera pak kijk ik ook direct in mijn omgeving naar leuke toevoegingen:
- een hekje voor op de voorgrond?
- een boerderijtje voor in een hoek van de foto?
- het pad waar we over lopen in het beeld opnemen?
- de berm van het pad, wat vol staat met bloemen, in beeld meenemen? (zie rechts)
- of mijn wandel partner wellicht laten poseren?

Een ander voorbeeld. In het klein de foto zonder voorgrond. We zien twee figuren aan de waterkant. Daarnaast in het groot dezelfde foto met voorgrond. Het voordeel van de onscherpe voorgrond hier is ook nog dat de twee personen heel snel door ons oog gevonden, zij zijn immers scherp en en dat vinden onze ogen plezierig.

Het is niet altijd gemakkelijk, het kan betekenen dat ik bijvoorbeeld een paar stappen opzij of naar achteren moet doen. Ook kan het betekenen dat ik moet zoomen om dat beetje extra op de foto te krijgen (vergeet ook niet om in te zoomen om juist storende voorwerpen uit beeld te laten!).
Voor mij komt het ook wel voor dat ik een kwartier terug moet lopen omdat het zelfde onderwerp er vanaf de andere berghelling toch een stuk mooier uit zag. het iets en maakt het de foto spannender.

Wat ook goed werkt is om een keer verder door je knieën te zakken of zelfs de camera 5 cm boven het gras te houden. Of de camera boven je hoofd, en kantel de camera daarbij dan een beetje voorover.

1 opmerking:

  1. Ik denk dat ik je online-fotocursus nog maar even in de gaten houd.
    Ik kan nl nog best wat tips gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen