zondag 16 december 2007

Op de hoogte blijven

Ik heb een aantal websites die ik dagelijks bezoek om op de hoogte te blijven van wat er allemaal gebeurd in de wereld. Dat kost best wat tijd, al zijn er verschillende manieren om dit efficiënt te doen.

Veel websites hebben een RSS-feed, een databestand waarin de nieuwste items een voor een opgesomd zijn:
Een RSS-feed is eigenlijk gewoon een pagina op internet maar dan niet opgemaakt met html maar met xml, een RSS lezer kan dat leesbaar maken. De truuk is dat de RSS lezer een hele lijst van RSS feeds van verschillende websites in 1 keer kan checken op nieuwe items en ik dus heel eenvoudig van de ene site naar de andere site kan klikken. Daarbij geeft de RSS lezer aan of er nieuwe berichten zijn, dat scheelt mij ook alweer.
Sage is een RSS lezer voor firefox. Na installatie krijg ik een side-bar zoals hieronder zichtbaar is:Sage geeft in de side bar aan welke site nieuws heeft dat ik nog niet gelezen heb, ik klik op een feed en die wordt dan rechts getoond.

Een ander manier is om de RSS feeds aan mijn igoogle start pagina toe te voegen zoals hier:
Bij het opstarten van Firefox wordt het nieuws dan vanzelf geladen. Voordeel hiervan is dat ik dit overal kan bekijken, ook als ik niet thuis achter mijn computer zit. Nadeel is dat ik minder controle heb (met Sage kan ik zelf makkelijk de opmaak bepalen) en voor sommige mensen is er een nadeel dat ze geen google/gmail account hebben om dit in aan te maken (al kun je een account gratis aanmaken).

Dan tot slot nog een manier om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Ik heb in de bookmarks (favorieten) van Firefox een folder aangemaakt en daarin een aantal links geplaatst, bv van online reclame folders. In elke folder zet Firefox nog een extra link: "Open all in tabs". Als ik daarop klik sluit firefox de aanwezige tabs en opent een nieuwe set tabs om daar alle bookmarks van die directory in te openen. Even wachten en ik klik zo door alle sites heen.

Oh, en wat ik er nou het handigste van vindt? Dat ik zo op de hoogte blijf van de ontwikkelingen van mijn zieke nichtje die een paar keer per week schrijft over de dingen die ze meemaakt. Of bv het lokale nieuws van TV Gelderland, zoals:
ARNHEM - Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem gaat zijn eigen bier brouwen.

Dat gebeurt in de historische brouwerij De Roskam, die dateert van 1750. De brouwerij komt uit het Brabantse Ulvenhout, maar staat sinds de oorlogsjaren op het terrein van het Openluchtmuseum. Nederlands kampioen bierbrouwen Rob Meijer is de maker van het licht alcoholische biertje.

Museumdirecteur Jan Vaessen slaat donderdag het eerste vat aan.

of
Overvallers kochten eerst bloemen

HARDERWIJK - De mannen die vrijdag de SNS-bank aan de Smeepoortstraat in Harderwijk overvielen, kochten vlak voor de overval een bos bloemen bij een kiosk tegenover de bank. Ze lieten de bloemen buiten de bank achter.

Dat hebben getuigen tegen de politie gezegd. De politie is dringend op zoek naar degene die de bloemen heeft gevonden en heeft meegenomen.

De overvallers vertrokken met de buit op een scooter, die achter de bank stond. Ze zijn later te voet verdergegaan.

Dat had ik anders nooit geweten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten