zaterdag 15 december 2007

Slaap

Onze dochter heeft de laatste tijd nogal de onhebbelijke eigenschap om in ieder geval 2x in een nacht huilend in bed te liggen. Dan wil ze haar speentje of knuffel hebben. Of, zoals afgelopen nacht, lag ze verkouden en ongelukkig met haar speentje in d'r ene hand en d'r reserve speentje in haar andere hand.

Al met al is dat voor ons behoorlijk slopend, dus we gaan vroeg naar bed. Nu had ik altijd moeite om weer in slaap te vallen als ik er 's nachts uit ben geweest maar dat gaat de laatste tijd een stuk beter. Begin ik ervaren te worden? Ik zal hieronder proberen op te schrijven wat voor mij op dit moment belangrijk is om weer in slaap te vallen:
- voordat ik uit bed stap moet ik proberen te herinneren waar mijn droom over ging. Als ik dan weer in mijn nest lig, mijn hartslag weer wat omlaag is kan het denken aan dat droom fragment en de associatie met slaap genoeg zijn om in vijf minuten weer in dromeland te zijn. Een droom fragment van een paar dagen geleden werkt vaak ook goed.
- voordeel van denken aan een droom fragment is ook dat ik dan niet lig te denken dat ik weer moet slapen. Als de slaap dan voorbij komt en ik realiseer me dat te bewust dan ben ik alweer wakker.
- nu ik minder huiverig ben om uren wakker te liggen 's nachts (wat nog steeds wel eens gebeurd) ben ik ook meer ontspannen en val ik daardoor ook makkelijker weer in slaap. Dit werkt dus eigenlijk als een soort katalyse, versterkend.
- en mijn vrouw, die toch vaker op haar toe stapt 's nachts, helpt natuurlijk ook enorm. Want rustig blijven liggen is ook een goede remedie om weer snel de slaap te vatten.
- ik moet wel elke keer alert zijn om pieker gedachten geen kans te geven. Zodra die de kop op steken, voordat ze eigenlijk vorm krijgen, moet ik ze al afkappen. Een enkele gedachte kan nog wel aan de kant geschoven worden, maar als ik een kwartier lig te piekeren kan ik eigenlijk het beste een stukje gaan lezen om mijn gedachten van me af te zetten.

Wellicht dat ik later nog op dit onderwerp terug kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten