zaterdag 10 mei 2008

Onzin dop

We zijn er lang van verschoond gebleven maar sinds vandaag moeten we er toch aan geloven. De onzin doppen op de melkpakken! Ik hoef er vast geen foto bij te doen want iedereen weet wel waar ik het over heb, het oude vertrouwde melkpak met een plastic schroefdop erop.

We drinken al jaren biologische melk en ik was er best blij mee omdat ze als een van de weinige leveranciers normale 'ouderwetse' melkpakken leverden. Maar nu moeten wij er dus ook aan geloven. En waarom? Ik zal eens met de fabrikant meedenken:
  • de consument zal er wel om hebben 'gevraagd';
  • het pak kan nu veel beter afgesloten worden;
  • hygiënischer;
Dat laatste is niet per se waar. Melk zou je misschien wel het beste open kunnen bewaren. De melkzuur bacterie die de melk kan laten bederven beschikt niet over geavanceerde bescherming tegen zuurstof zoals wij dat hebben, dus in principe is zuurstof giftig voor de melkzuur bacterie: pak open en zuurstof kan bij de melk.
Het pak kan wel beter sluiten, dus het kan op de grond vallen zonder dat het een knoeiboel wordt? Misschien gaat het pak toch wel stuk dan?
Dan zijn er mensen die moeite hebben om de dop open te krijgen omdat er niet genoeg ruimte is voor vingers, de dop is te dicht op de opstaande rand gemonteerd. Nou was het wel zo dat ik ook wel eens moeite had om een 'ouderwets' melkpak open te krijgen, dan stond het pak al even op het aanrecht, was een beetje klam geworden en dan ging karton makkelijk buigen en soms zelfs splijten met ook knoeipartijen tot gevolg.

Ik heb er in ieder geval niet om gevraagd.

(Hier toch maar een foto.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten