woensdag 21 mei 2008

Vista (2)

Nou, dat viel eigenlijk best mee. Gisteren de laptop even aangezet of hij het wel deed en vandaag ingericht zoals ik gewend ben. Dat ging vrij aardig:
  • het klassieke windows thema was aanwezig en dat doet wel vertrouwd aan;
  • transparante borders heb ik maar uitgezet, dat zag er erg rommelig uit af en toe, ik zie er de toegevoegde waarde niet van;
  • het start menu ziet er nu ook uit zoals ik gewend ben; ik hoef in ieder geval niet meer meerdere keren te klikken om naar subfolders te navigeren;
  • instellingen zitten af en toe op andere plekken maar zijn vaak wel te vinden;
  • User Access control (UAC) valt ook wel een beetje mee. UAC is het gewraakte systeem waarbij Windows om de haverklap vraagt of je wel echt dit-of-dat wilt doen. De keren dat er om bevestiging gevraagd wordt lijkt het ook zinvol te zijn, bijvoorbeeld bij installatie van programma's.
    Ik vind wel dat het veel tijd nodig heeft om te besluiten dat er een bevestiging nodig is, en als ik bevestigend heb geantwoord duurt het zeker 10 seconden voordat die boodschap is overgekomen. En het is best een snelle machine (Core 2 duo, T8100 met 3 Gig ram) dus daar ligt het niet aan lijkt me.
Ik moet nog aan de slag met office 2000-tig, wellicht dat dat nog even wennen is en dat ik daar ook naar de klassieke layout ga.

Mijn laptop ziet er nu uit als een XP machine en mijn indruk was vandaag af en toe ook dat het wel veel op XP leek. Gewoon hier en daar een instellingen tabblad toegevoegd, een instelling verplaatst.
En dan ben ik er toch mooi op vooruit gegaan, groter scherm, snellere bak. Misschien dat ik wel ga proberen om met virtualisatie Ubuntu te draaien!

2 opmerkingen:

  1. Kun je in Office Vista ook naar klassieke layout?
    Zou wel fijn zijn, want op mijn werk loop ik mij nu wel eens rot te zoeken naar bepaalde dingen.
    Dat ze dingen veranderen ok, maar is het nu echt nodig om het het zo op de schop te gooien dat ik het niet meer kan vinden of in ieder geval een half uur aan het zoeken ben?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vrees dat het niet goed mogelijk is. Er lijken wel plugins te koop waarmee je het oude menu terug kunt krijgen, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Ik merk zelf dat het even puzzelen is maar dat het af en toe ook wel handig is. En ik moet me toch kunnen blijven ergeren aan Word, en dat gaat zo wel goed.

    Overigens een kleine tip. Als die dikke ribbon in de weg zit kun je hem kleiner maken met ctrl-F1. Hij komt terug door nog een keer ctrl-F1 te typen.

    BeantwoordenVerwijderen