donderdag 29 mei 2008

Regenboog?

Ik rij over de snelweg A12 en afgelopen nacht lijken de wegwerkers druk geweest te zijn, iedere lantarenpaal is voorzien van een sticker met vier kleuren. Waar is dat voor? Ik heb ontdekt dat Rijkswaterstaat een e-mail formulier heeft waarmee ik ze een vraag kan voorleggen en na een paar dagen heb ik een uitgebreid antwoord.

De stickers blijken van Den Haag tot de Duitse grens op 1650 lantarenpalen in de middenberm te zijn geplakt. De kleuren moeten een regenboog voorstellen, waarbij de kleuren vier karakteristieke landschapstypen weergeven waar de A12 doorheen loopt. Deze kleuren hebben de volgende betekenis hebben:
- rood: Stad;
- paars: mozaïek;
- lichtgroen: weide;
- donkergroen: bos.
Met de stickers wil rijkswaterstaat aangeven dat de A12 de Regenboogroute is en hopen ze de continuïteit van de regenboogroute te versterken. De regenboogbanden zijn ook een symbool van de nieuwe werkwijze van Rijkswaterstaat wat we dan zullen gaan merken door meer uniforme geluidschermen, onderdoorgangen, viaducten en in het landschap rondom de weg.

Nou, ik heb nooit geweten dat ik over de Regenboogroute reed, maar vindt het idee wel leuk. Wel veel moeite om dit via 1650 lantarenpalen te communiceren.
Oja, wat is een mozaïek landschap?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten