vrijdag 16 januari 2009

Snel ei koken

Ik wilde afgelopen weekend even snel een lekkere kaas-ei salade maken voor op brood en kwam op het idee om het ei in de magnetron te koken, dat zou toch zo'n 10 minuten snelheidswinst moeten opleveren!
En het ging verbazend goed, in 10 minuten had ik een lekkere salade op mijn brood. Die 10 minuten waren wel haalbaar dankzij de vrieskou die buiten nog heerste, want door die koude kon ik het eitje weer snel laten afkoelen.

Het ei kan niet zo in de magnetron, dat geeft enorm veel bende. Ik heb de schaal open gemaakt en de inhoud in een schaaltje gedaan. Een schoteltje op het schaaltje en 3 minuten op 270 watt in de magnetron. Na 2 minuten was er nog een klein beetje ei dat niet 'gestold' was, merkwaardig genoeg in het midden van het schaaltje. Even daarna hoorde ik een 'plof' en na 3 minuten was het ei mooi gekookt. In de tussentijd had ik tijd om een dikke plak kaas in blokjes te snijden. Het eitjes was makkelijk te prakken want het was al in een platte vorm. Wat ik nog miste was wat verse bieslook, een zeer fijn gesneden uitje is niet een optimale vervanger.
Alles bij elkaar, twee lepels mayo erbij en mijn ei-kaas salade was klaar.

Volgende keer ga ik het ei koken door 2 minuten op 450 Watt of 1 minuut op 900 Watt te proberen.
Edit: geen goed idee, zie vervolg.

Ik denk dat deze manier van eieren koken ook een energiezuiniger is! Een magnetron is per definitie minder zuinig dan een gasfornuis maar om een ei op gas te koken moet ook veel water opgewarmd worden. Ik kan dit vermoeden alleen niet meer onderbouwen met feiten want het is te lang geleden dat ik met die energie formules heb gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten