Mijn onderstaande betoog gaat over het automerk Saab, maar eigenlijk over het handelen van het grootkapitaal. Twintig jaar geleden heeft General Motors (GM, bekend van Chevrolet, Cadillac, Hummer, Opel, Saab) Saab voor 50% overgenomen en tien jaar geleden heeft GM de overige aandelen ook overgenomen. Opel is al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw in handen van GM.
Begin vorig jaar ging het niet zo goed met de auto industrie en met name de Amerikaanse merken kregen het zeer zwaar te verduren. Die hadden met hun arrogantie ook niet geanticipeerd op een markt waarin de mensen het zuinig aan willen doen, terwijl die zich al geruime tijd aangekondigd had: kleine auto's die niet zoveel slurpen. Armlastig als de merken ineens waren hielden ze uitverkoop, niet alleen de auto's maar ook kleinere merken belanden in de etalage. Opel en Saab stonden onder andere in de uitverkoop. GM had een verkoper voor Opel gevonden, daar een tijdje mee gesold en uiteindelijk leek het erop dat iedereen blij was, het duitse volk had hun merk al bijna 'terug' en toen krabbelde GM ineens terug. Nee, de markt trekt weer aan, we verkopen niet. Duitsland voelde zich in zijn hemd gezet.
En nu met Saab heeft het verhaal een andere wending genomen.Voor dat merk was minder interesse maar er was wel een Nederlands merk, Spyker, dat een bod had gedaan. Daar werd om e.o.a. reden niet op ingegaan en GM gaf aan dat het de fabriek ging sluiten. Voor mijn gevoel reageert Zweden gelaten op dat besluit en 'de rest' van de wereld verontwaardigd.
Wat ik niet snap is dat de fabriek door GM gesloten gaat worden, als je het niet kunt verkopen kun je het toch teruggeven of weggeven! Dat zou in zekere zin nog sociaal zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten