woensdag 2 december 2009

Wintersbier 2

Ik was een beetje somber gestemd de laatste week. Mijn gebrouwen winterbier zat nog in de lagerfles en ik had een tijdje terug een monster genomen om te kijken hoe ver de vergisting gevorderd was. Daarna kan ik dan het monster lekker proeven maar ik schrok! Het rook erg lekker maar bij het proeven was het vooral zuur in mijn mond! Dat moest wel een besmetting met een melkzuur bacterie zijn. Daarna zag ik meer tekenen van besmetting. De vergisting is al lang afgelopen, dat betekend dat de gist alle suikers opgemaakt heeft, maar nog steeds hoor ik af en toe bellen ontsnappen door het waterslot. Dat moest wel betekenen dat de melkzuurbacterien suikers, waar de gist niets mee kon, aan het fermenteren waren!
Maar vanavond was een van de ervarener hobbybrouwers uit Wageningen bij mij thuis om een tv-serie te kopiëren en ik heb hem direct even gevraagd om een monster van mijn winterbier te proeven. En hij vond er niets raars aan, het was wel lekker! Daarna nam ik ook nog maar een slok en de rare smaak was grotendeels weg! Zou het komen doordat ik het brouwen van weizenbieren gewend ben, een bierstijl die erom bekend staat om heel snel op smaak te zijn? Dit winterbier is gemaakt met de rochefort gist en die heeft misschien wel meer tijd nodig om op smaak te komen?
Ik ben in ieder geval erg opgelucht en ga proberen komend weekend dit bier in de fles te doen, met de komende feestdagen hebben we zelf gemaakt bier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten