maandag 14 december 2009

Automaat vs Versnellingsbak

Een tijdje terug heb ik nogal wat berichten geschreven over de dilemma's bij het uitzoeken van de nieuwe auto en over de gekozen Prius.
Ondertussen heb ik bijna 5000 km gereden in de nieuwe Prius en ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo'n chique wagen gehad. En hij rijdt ook veel zuiniger dan zijn voorgangers. Ik zat op 4,5 liter op 100km (en de voorganger deed 5,8 l/100km), voordat de winterbanden erop gingen. Dat getal zou nog lager kunnen als ik mijn gaspedaal nog vaker zou kunnen beheersen. Het is namelijk ook een zeer snelle auto, er zijn weinig auto's die niet in mijn achteruitkijkspiegel belanden als ik het gaspedaal helemaal intrap bij het stoplicht.

Oja, ik heb in het begin wel erg moeten wennen aan automaat rijden, het is een paar keer gebeurd dat mijn linker voet wilde koppelen en op het rempedaal belande. Maar ik heb nu ook een paar keer een vervangende auto met handmatige versnelling gehad en dat was elke keer nog meer wennen. Ik vond het lastiger om weer netjes te rijden in een handgeschakelde auto terwijl ik gewend ben aan een automaat dan andersom. En automaat rijden is een stuk rustiger en ontspannender.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten