zaterdag 24 juli 2010

Lekkere mayo (2)

Een tijdje terug schreef ik over een lekkere mayo van D&L, vergeet het alsjeblieft de eerst komende tijd.  Nieuwsgierig als ik was naar 'het milieuvriendelijke' keek ik of er iets over scharrelei stond op de ingrediëntenlijst.  En toen ik daar niets over kon vinden heb ik de fabrikant gevraagd hoe het daarmee zit.  Als antwoord kreeg ik dat er op dit moment gekeken wordt naar de mogelijkheid om scharreleieren te gebruiken en dat ze van plan zijn om in de toekomst alleen maar scharreleieren te gaan gebruiken.  Tegen die tijd zal ik nog wel eens een keer kijken.
In de tussentijd ga ik maar over op een mayonaise van Ton, met eieren van 'vrije uitloop kippen'.  Ik blijf namelijk op zoek naar een andere smaak dan de standaard Hollandse.  Of zoals in het Volkskrant magazine beschreven wordt:
Bord zelf gesneden frieten erbij, zout erover, eerste hap, en meteen staan we weer bij dat frietkot langs de Ourthe in de Ardennen, op een zomerse namiddag zeker tien jaar geleden, toen de friet smaakte zoals-ie nog nooit had gesmaakt. Zachtromig is de mayo, lekker zurig en pittig en in niets te vergelijken met die zoete kwak vanillevla die zich in Nederland mayonaise noemt.
En er zijn van Ton een heleboel verschillende mayo's dus ik ben nog niet uitgeproefd.

2 opmerkingen:

  1. Grappig dat je 't over de Hollandse smaak hebt, ik heb hier in Parijs bij 't avondeten paar x mayonaise gegeten en ze doen hier Dyon Mosterd erdoorheen (niet zo veel) en dat geeft 't een hele lekkere -beetje pittige- smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dezelfde ervaring had ik dus vorige week in Migron (vlakbij Cognac).
    Ik had een beetje mayo op mijn bord en dacht verrek ik proef ook mosterd, maar wel lekker. Inderdaad toen ik op het etiket keek bleek er mosterd in te zitten.
    Helaas geen potje meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen