woensdag 7 juli 2010

Voldaan gevoel

Vandaag heb ik 24 liter bier gebrouwen (brouwsel 10) dat op een Chouffe moet gaan lijken.  Het ging redelijk voorspoedig, ik begin de pannen en vooral de filters nu redelijk door te krijgen.  's Ochends rond 9:00 uur begonnen en om 16:00 uur klaar.

De laatste filter stap van het brouwen vind ik de lastigste: na het koken ligt onderin de ketel allemaal 'trub', eiwitten die uitgevlokt zijn.  Samen met de hop geeft dat een nogal kleverig geheel waardoor heel snel het filter verstopt.
Vandaag ging de laatste filterstap goed doordat ik geduld heb gehad.  Voordat ik het kraantje open zette heb ik eerst een goed draaikolkje gemaakt in de ketel waardoor de hop en de eiwit op een hoopje terecht komt.  Dat duurt echter 15 minuten en in het verleden dacht ik na 5 minuten, nu kan het kraantje wel zachtjes open waarna het hopeloos vastliep en ik soms wel 2 uur bezig was om alle wort in de emmer te krijgen. 
Nu heb ik echt 15 lange minuten gewacht waarna de ketel in 15 minuten leeg stroomde!

Over 6 weken hoop ik voorzichtig het eerste flesje open te maken om te kijken of het een beetje in de buurt komt. 

De Duvel (brouwsel 8) zit nu een paar weken op fles en zou nog minimaal 2 maanden moeten rusten, net als de originele Duvel.  Afgelopen weekend heb ik er al eentje geopend en die smaakte al veelbelovend.

1 opmerking: