zondag 18 juli 2010

Nieuwe router

In mijn nieuw laptopje zit snel draadloos internet en ik kan nu dus ons digitale huishouden enigszins veranderen.

Tot nu toe stonden al onze bestanden op een computer boven op zolder.  Als we foto's wilden kijken dan gingen we naar boven.  Als de computer daar aangezet as konden we daarna eventueel naar beneden en op de oude laptop kijken, maar dat was omslachtig en vrij traag.  Dat deden we dus niet zo vaak.

De traagste factor was de oude laptop en nu die vervangen is kunnen we dus wat gaan veranderen.

Na mijn nieuwe laptop heb ik ook een nieuwe router gekocht (Linksys wrt610n, een duur apparaat dat nieuw 150 euro kost), tweedehands van een collega, en die heeft een paar weken proefgedraaid.  Dat schoot echter niet op, het duurde vaak heel lang voordat een nieuwe pagina geladen was. 
Voordat ik een router koop kijk ik altijd even of dd-wrt er ook op draait.  Dd-wrt is een, op linux gebaseerd, besturingssysteem dat oerdegelijk is, snel en stabiel.  Vanmorgen ben ik er even voor gaan zitten, goed ingelezen, en dan flashen.  Het is overigens niet heel eenvoudig en het is heel goed mogelijk dat het apparaat door een vergeten- of foute stap onbruikbaar wordt!
Nu het gelukt is merk een heel groot verschil.  Ik zit niet meer minuten lang te wachten voordat een pagina geladen is, pagina's staan heel snel op mijn scherm.

Dd-wrt is echt een heel mooie firmware voor een router, er zitten zoveel leuke opties in, als er iets is wat leuk vind is dan zijn dat veel opties.  Ik kan :
  • meer vermogen op de antenne zetten om het bereik te vergroten, of minder als ik toch niet zoveel bereik nodig heb
  • draadloos netwerk uitzetten op uren dat ik toch geen gebruik zal gaan maken (midden in de nacht bijvoorbeeld)
  • er een betaalde hotspot van maken (als ik dat zou willen)
En nog veel meer opties die normaal alleen op hele dure apparaten zitten
    Als volgende stap ga ik al onze bestanden op een van onze externe usb harddisks zetten en ga ik die aan de nieuwe router hangen.  Daarna kunnen we straks dus even makkelijk beneden als boven de bestanden benaderen, foto's of films kijken.  Muziek wordt ook een van de volgende projectjes..

    1 opmerking: