dinsdag 13 juli 2010

Nieuwe laptop opgehaald

De man van de computerwinkel stelde nog een laatste vraag: "U weet dat er geen windows op de laptop zit?"
"Jazeker, dat is ook de bedoeling," was mijn antwoord en hield nog even mijn vingers gekruist.

Voor de aankoop had ik namelijk al wel gekeken of ik problemen zou ondervinden als ik Ubuntu op de XXODD XNi832t zou willen en er was eigenlijk niets relevants te vinden.  Niets vinden kan in dit geval twee dingen betekenen:
  • of niemand heeft geprobeerd om linux op het apparaat te draaien
  • of niemand heeft een probleem waardoor er dus nergens problemen gemeld worden

Ik ging maar uit van het laatste.  Wel had ik nog gevonden dat de XXODD gemaakt wordt in Taiwan door Clevo en dat het daar de W832T is.  Dat leverde al wat meer resultaten op maar nog steeds niets om te besluiten om deze laptop maar niet te kopen.

Thuisgekomen met mijn nieuwe laptop dus snel de nieuwste Ubuntu op een usb stick gezet (kan via het menu) en op de nieuwe laptop geïnstalleerd.  Dat ging lekker snel en alles leek te werken.  Het enige probleem was internet, dat werkte niet.  Ik kon wel een draadloze netwerk verbinding maken en alles leek goed maar even mijn e-mail controleren werkte niet.  Dat bleek aan onze internet verbinding te liggen, die gaf juist op dat moment tijdelijk een storing.
Later bleek de webcam het niet goed te doen en daarvoor moest ik een driver opnieuw compileren.  Dat was lang geleden dat ik dat gedaan had!  In de volgende versie van Ubuntu zal het wel goed gaan.

Nu werkt het allemaal naar behoren en kunnen we ook beneden fatsoenlijk internetten, spelletjes spelen en skypen.

(zie ook een vervolg)

2 opmerkingen:

  1. was de skype vandaag dan van beneden??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, skypen vanuit de woonkamer. Nu hadden we eigenlijk nog de webcam moeten proberen.

    BeantwoordenVerwijderen