maandag 8 oktober 2007

Gratis besturings systeem

Morgen komt er weer een nieuwe versie van Ubuntu, ik kan niet wachten! Het wordt versie 7.10 met de typische naam Gutsy Gibbon. Even de Ubuntu naamgeving kort uitgelegd:
  • 7.10 staat voor een release in 10de maand van oktober van 2007;
  • met Gutsy Gibbon volgen ze het alfabet, de vorige release was Feisty Fawn en de volgende (april 2008) zal Hardy Herron worden.
Ieder jaar wordt er 2 keer een nieuwe versie van ubuntu uitgebracht. Vermoeiend? Nee, met een druk op de knop ga ik komend weekend mijn versie 7.04 updaten naar 7.10, houden jullie ook even jullie vingers gekruist? De laatste keren ging het soepel maar resultaten uit het verleden.. ik hou jullie op de hoogte (of niet natuurlijk als deze computer crasht!)

Ubuntu is goed bezig vind ik, je kunt bijvoorbeeld bij Dell in plaats van standaard Windows nu ook kiezen voor Ubuntu wat wel aangeeft dat de industrie er vertrouwen in heeft.
De eerste keer dat ik het zelf installeerde was het voor mij eye-opener. Zo simpel, overzichtelijk. Eenvoudiger dan Windows en ik denk zo'n 6x sneller dan Windows.
  • eenvoudiger: geen moeilijke keuzes bij installatie, gewoon 'verder' klikken;
  • 6x sneller: in 20 minuten had ik een compleet systeem inclusief office, firefox, video- en muziekspeler, terwijl ik dan met Windows het besturingssysteem nog niet eens heb draaien. Bij Windows begint daarna het installeren van programma's afgewisseld met een reboot feest.
Afgelopen zomer heb ik Ubuntu geïnstalleerd op de computer van mijn schoonmoeder en bij mijn broer. Beide zijn uitermate tevreden, bij mijn schoonmoeder kwam er nog wel wat extra bij kijken:
- er moest skype op (paar klikken en het stond geïnstalleerd);
- de printer werkte niet (oud apparaat, niet compatibel, nieuwe printer van aangeschaft en werkt met 2 klikken);
- en ik heb onlangs word geïnstalleerd omdat ze een klein tijdschriftje moet opmaken en iedereen de kopij aan levert met word en ze op d'r werk ook alleen maar word heeft. (heb nog wel open office geïnstalleerd op een usb-sticky maar dat werkte geloof ik niet lekker)
En als hij een keer raar lijkt te doen dan hoef ik er niet langs maar log ik even van afstand in en kijk even met haar mee. Heel gemakkelijk.

PS: oja je hoeft geen blogger-lid meer te zijn om te reageren op een bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten