zaterdag 20 oktober 2007

Upgrade ubuntu

Een chronologische beschrijving van een Ubuntu upgrade.

[1 minuut]
Een minuut geleden heb ik de upgrade gestart. Ik had 1 probleem bij het opstarten en dat is in eerste instantie veroorzaakt door mijzelf, ik wil altijd iets meer en dit keer liep dat spaak. Een exotische 'repository' had geen upgrade informatie, gerepareerd en nu draait de upgrade.

Dit is een mooi moment van de dag om te upgraden, Amerika ligt nog op 1 oor en de servers hebben het dus niet zo druk.

[5 minuten]
Het is nu 5 minuten nadat ik ben begonnen en ik de inventarisatie van mijn computer was zojuist compleet. Aangegeven werd dat een aantal programma's niet langer ondersteund worden en dus verwijderd gaan worden. De extra programma's (3th party) die ik heb geïnstalleerd zullen nu niet geupgrade worden, dat schijn ik zo direct achteraf nog te kunnen doen.
De upgrade geeft aan dat er nog 19 minuten nodig zijn om de upgrade te downloaden nu ruim 600kb/sec.
Wat natuurlijk van belang is voor deze upgrade is de snelheid van mijn computer en de internet verbinding. Deze computer is een amdX2 5600+ met 2 gig geheugen. Mijn internet verbinding lijkt nu de vertragende factor te zijn want mijn adsl verbinding heeft een 6000Mbit download en dat komt neer op 750kb/sec.

Leuk en bijzonder handig is dat ik tijdens de upgrade gewoon door kan werken. Geadviseerd wordt om programma's te sluiten, dus ik zou wel iets kunnen kwijt raken, maar dat is me nog nooit gebeurd.
Hetzelfde geldt voor de installatie van Ubuntu. Dat gebeurd via een live-cd: dat wil zeggen dat je je computer moet opstarten van cd in plaats van harddisk, met de Ubuntu cd in de cd-rom drive. Na opstarten heb je een compleet werkend systeem inclusief office, internet, etc. Als je adsl/kabel modem standaard geconfigureerd is (dhcp aan) dan kun je zelfs direct internetten. Op je desktop staat een icoontje "install" waarmee je de installatie kunt beginnen. Ondertussen kun je gewoon internetten.
Je kunt de live-cd natuurlijk ook heel goed gebruiken als je (Windows) computer gecrasht is. Stop de cd erin en je kunt toch op internet, en ook de locale schijven benaderen en eventueel een reparatie uitvoeren!
Tot slot kun je de live-cd goed gebruiken als je een nieuwe computer gaat kopen. Laat die computer eerst opstarten vanaf cd en als alles goed werkt weet je dat je hem gerust kunt kopen.

Nog 10 minuten download. De snelheid is nu meer dan 700kb/sec.

Ubuntu is het meest handig voor mensen die niet veel extra wensen hebben. Als je ervan houdt om veel tijd te besteden om alles werkend te krijgen moet je iets anders nemen. Een upgrade als dit verloopt ook het meest soepel als je gewoon de standaard installatie gebruikt zonder veel extra toeters en bellen.

[30 minuten]
Nog 1 minuut en dan zijn de downloads klaar, dan worden de nieuwe versies van de programma's uitgepakt en geinstalleerd.
Ubuntu een keer proberen? Hier kun je de cd images downloaden waarna je ze met bijvoorbeeld nero op cd kunt zetten:
- alle cd's;
- veilige keuze: iso, torrent;
- indien je een amd64 computer hebt kun je ook kiezen voor een 64 bits versie: iso, torrent.

[40 minuten]
Het installeren van de programma's gaat nog 15 minuten duren. Daarna nog opschonen en uiteindelijk een herstart omdat ook het hart van linux (kernel) van een nieuwe versie voorzien is.
De reden dat ik nu upgrade is dat ik het prettig vindt om de nieuwste versies van programma's te gebruiken. De nieuwste versies van programma's zitten het eerst in de nieuwste versies van het besturingssysteem (behalve bij Vista, maar dat is een ander verhaal). Ieder ubuntu versie kun je in ieder geval anderhalf jaar veilig gebruiken, ze worden namelijk zolang voorzien van security updates. Dus als je niet perse "cutting edge" wilt dan kun je in ieder geval anderhalf jaar rustig aan doen. Een keer in de zoveel tijd komt er een Long-Term Support (LTS) versie van Ubuntu uit. LTS desktop versies krijgen 3 jaar support en de server versie zelfs 5 jaar!
De laatste LTS was 6.06, de versie van april 2008 zal ook weer een LTS versie zijn.

[55 minuten]
Af en toe wordt mijn schrijven onderbroken door een bericht of iets overschreven of verwijderd mag worden. Voor de meer technisch onderlegde persoon zit er extra info bij waarin staat wat de '10 verschillen' zijn tussen de 2 tekst configuratie bestanden. Ik check het, maar je kunt veilig op 'ja' klikken.

[60 minuten]
Reboot van het systeem.. als ik niet terug kom weten jullie hoe laat het is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten