maandag 8 oktober 2007

Zelf cencuur

We hebben vast allemaal wel eens gezocht op onze eigen naam, ik in ieder geval wel. (Een hele tijd stond er bij mijn zoekresultaten een advertentie van google: "you are great, we're hiring!" Ik was gevleid.) Als ik zoek op mijn eigen naam (voor en achternaam samen tussen aanhalingstekens) dan vind ik op google nu 2 pagina's met hits. Dat zijn bij elkaar 16 links over mij waarvan de oudste uit 1996 is!
Nu ben ik wel spaarzaam geweest met mijn naam op internet dus is mijn naam niet overmatig vertegenwoordigd. En ik moet toegeven dat een heel aantal van mijn sporen wel uitgewist lijkt te zijn want het hadden wel wat meer pagina's moeten zijn. Tegenwoordig zet iedereen maar van alles op het internet en de kans is groot dat een substantieel deel daarvan dus over 10 jaar terug gevonden worden! Dat kan lastig situaties opleveren als je wilt solliciteren bijvoorbeeld. Om maar te zwijgen over verhalen van baby's die op hun eigen blog (!) van alles meemaken, zullen die in de toekomst blij zijn met zo'n historie?

Maar ik zou er ook op een andere manier tegenaan kunnen kijken. Laatst hoorde ik een interessante theorie, de bron ben ik helaas vergeten. De strekking was dat het over een paar jaar 'verdacht' zou kunnen zijn als je helemaal geen online geschiedenis online.
Daarbij overviel me laatst een andere overpeinzing. Moeten ik mezelf censureren door te zorgen dat ik online niet te vinden ben? Ik bedoel, ik zou wel van alles willen schrijven maar wordt wel tegengehouden door het idee dat dat later eventueel tegen me gebruikt kan worden. Moet ik helemaal niets schrijven en onvindbaar zijn? Ik denk het niet.

2 opmerkingen:

  1. interessant artikel, precies hierover met links hoe je alles kan wissen over jezelf:

    http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/7970-ontgooglen-ofwel-je-digitale-verleden-wissen.html

    BeantwoordenVerwijderen