zondag 24 februari 2008

Belgie bierreis (2)

"Het waren 2 fantastische dagen" om met een reclame slogan af te sluiten. Gisteren terug gekomen van de rondreis. Naast de kroeg en herberg bezoeken is me het volgende bijgebleven:
  • overal is het bier assortiment groter dan in 80% van de cafés in Nederland;
  • veel auto's in de binnensteden die voort razen over de overal aanwezige kinderkopjes;
  • het Belgische rookverbod, waar ik me op verheugd had, viel tegen. In het eerste café waar ik naar binnen keek om te zien of het iets voor ons zou zijn viel me op dat ik mensen zag roken! Ik snapte er niets van, er was toch een rook verbod? Blijkt dat er alleen een rookverbod is voor gelegenheden waar ook eten geserveerd wordt.
  • de wegen buiten de steden zijn onoverzichtelijk en over het algemeen slecht onderhouden (heb over een paar jaar denk ik een four-wheel-drive nodig)
  • Mechelen en Leuven zijn leuke stadjes, gezellige binnenstad met leuke cafés.
Van de bieren die ik geproefd heb zijn de volgende me het meeste bijgebleven:
  • Rodenbach Grand Cru 6°(Palm): bij Rodenbach bieren denk ik vaak aan zuurdere bieren en dat is deze ook, al is deze ook fris en zacht en daardoor goed te drinken. Volgend jaar weer.
  • Boscoulis 6.5° (Het Anker): Ik heb deze omschreven als een mooie harmonie tussen zoet en zuur, heerlijk.
  • Maudite 8° (Unibroue): Wat een mooie smaak. Veel verschillende kruiden, moeilijk te duiden, geen overheersende smaak. Zachte afdronk.
Tot volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten