maandag 25 februari 2008

Roken

Na onze bier reis in België was ik al enigszins teleurgesteld in het rookverbod aldaar, in alle cafés werd gewoon gerookt (als regel werd min of meer gehanteerd dat er niet al te veel eten geserveerd mocht worden). Effectief zijn de restaurants rookvrij.

Gisteren gingen we in Nederland uit eten en dat was toch wel weer afzien. Het leek wel alsof iedereen uitbundiger dan voorheen aan het paffen was met als motto: het mag nu nog!

Bij entré van het restaurant stoorde ik me al aan de stikker op de deur: "Gewoon gastvrij, roken toegestaan". Wat een dubbelzinnigheid! Zo raar beredeneerd, wellicht dat hij vanuit het perspectief van de roker verzonnen is. Hoe moet ik gastvrij uitleggen als rechts van mij een sigaar wordt opgestoken terwijl mijn eten geserveerd wordt?
Ik kan me dus niets bij de gastvrijheid voorstellen en verheug me op 1 juli 2008 als in Nederland de horeca rookvrij wordt! Tot die tijd eet ik wel in rookvrije horeca, want die is er ondertussen ook al! En voor 1 juli plan ik een feestje!

2 opmerkingen:

  1. je mag met ons mee op 1 juli, wij zijn ook al een feestje aan het plannen!
    ik vind het ook onwijs dubbelzinnig, die sticker, erger me d'r kapot aan.
    "gewoon gastvrij" of bedoel je "gewoon kankerverwekkend voor iedereen die NIET rookt"
    ik vind het echt verschrikkelijk en ik denk dat als we over 20 jaar op dit jaar terugdenken dat niemand 't zich kan voorstellen dat je dit jaar nog mocht roken, "weet je nog toen je nog mocht roken in kroegen???"

    1 juli wordt een gedenkwaardige dag, ik ben aan 't aftellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou zeggen kom naar Finland! Hier is het al rookvrij sind juni 2007 (precies toen ik hier kwam wonen). Het dat bevalt inderdaad prima...

    BeantwoordenVerwijderen