zondag 9 maart 2008

Ex inbouw koelkast

Zoals ik al eerder schreef zouden we de keuken kast, waar de inbouw koelkast in had gestaan, ombouwen tot echte keukenkast. Afgelopen week is dit kleine project voltooid.

Inbouw kast omgebouwd tot apotheker kastHet heeft best wat moeite gekost, de kastjes waren namelijk niet voorzien van gaatjes aan de binnenkant en de kast deurtjes ook niet zodat ik met uiterste precisie aan het werk moest met de meetlat en de boormachine. Dit was een klus die ik niet zomaar nog een keer ga doen, als een kast een beetje scheef is blijf je bezig en voordat alles soepel loopt ben je een paar zaterdagen verder en lijkt de kast aan de binnenkant soms wel op een gatenkaas (beetje overdreven)!

Ik ben wel erg tevreden over het resultaat (zie foto). De laden lopen soepel en we hebben er erg veel ruimte bijgekregen op deze manier!

5 opmerkingen:

  1. Ach, wat kom mij dit bekend voor.
    Zo ben ik nu al een paar weken bezig om mijn Bruynzeel keukenkastje te voorzien van twee laden, zodat ik een apothekerskast heb. Alles bij Ikea gehaald, maar de maten van Ikea zijn niet standaard, dus ben je wel even aan het knutselen. Nu alleen het deurtje er nog netjes voor zien te krijgen.
    Jij hebt het wiel al uitgevonden, dus heb je nog tips :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha! Ja hoor.

    Ik heb de deur in eerste instantie laten zitten. De laden heb ik gemonteerd zonder de plank erin, ben in de kast gekropen, deur dicht getrokken en heb afgetekend waar de kastdeur op de lade terecht komt. Daarna passen en meten om te bepalen waar ik moet boren. Achteraf kwam ik erachter dat in de verpakking van de frontjes (van de laden die niet aan de kastdeur vast zitten) een mal zit waarop de plaatsen van de gaatjes aangegeven staan!
    Nog een tip: nadat je de gaatjes afgetekend heb op de deur meet dan even op hoe ver de linker en de rechter gaatjes uit elkaar staan (52 cm en een beetje) en meet even op of dat overeenkomt met de breedte van de lade.
    Afsluitende tip: boor de gaatjes in de deur erg voorzichtig met een staal boortje zodat je niet door de voorkant heen gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas, ik ben nog niet afgestudeerd als slangenmens :-) Mijn kastje is nl 70x40X50, dus in het kastje zitten wordt moeilijk.
    Daarom was het nog moeilijk om bij Ikea iets passends te vinden. De standaard kastjes vann Ikea zijn nl 60 diep en niet 50 zoals bij mij.
    Bij Ikea hebben ze ook een paar korte laden en die heb ik nu maar gebruikt.
    Jammer, dat Ikea geen standaard maten heeft.
    Zou een hoop schelen, want bij Ikea kun je tenminste wel alles los kopen.

    Ok, ik kan in ieder geval in het weekend met jouw tips aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nu ben ik weer helemaal op de hoogte van jullie keukenavonturen. Ziet er mooi uit hoor, maar wel veel werk volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik denk dat er in totaal 10 uur in is gaan zitten inclusief een keer heen en weer rijden naar de Ikea.

    BeantwoordenVerwijderen