zondag 2 maart 2008

Windows perikelen

Jaja, ik heb me afgelopen week behoorlijk kwaad gemaakt over windows op mijn werk laptop. Ik had de installatie van de nieuwe express studio opgestart en die was halverwege (of vrij aan het begin al) gecrashed. Op dat moment dacht ik jammer, totdat een aantal zaken niet meer bleken te werken, het begon met de oude express versie die niet meer wou compileren.

Een lang verhaal kort gemaakt:
- in eerste instantie kreeg ik een wazige foutmelding waarmee ik online ging zoeken en die veel reactie opleverde waar ik uiteindelijk niets mee kon;
- op een gegeven moment had ik in de gaten dat het de .NET framework installatie was die fout was gegaan;
- ik kon het gewraakte programma niet meer verwijderen;
- ik kon het oude programma wel opnieuw installeren maar het maakte geen verschil;
- ik kreeg op een gegeven moment een nieuw type foutmelding en ik was blij! Blij omdat het betekende dat ik vooruitgang had geboekt!
- uiteindelijk moest ik handmatig een aantal bestanden, directory's en registry entries verwijderen voordat ik het oude programma opnieuw kon installeren waarmee de schade hersteld was.

Mijn collega had iets vergelijkbaars aan de hand: hij had het .NET framework verwijderd en had zijn laptop opnieuw opgestart, om opnieuw te gaan installeren, waarna hij erachter kwam dat hij niet meer kon inloggen! Zijn vingerafdruk scanners was afhankelijk van het .NET framework en dat was er dus niet meer. Hij kon het ook niet meer installeren want daarvoor moest hij natuurlijk eerst inloggen! Uiteindelijk heeft hij met knoppix de registry kunnen wijzigen zodat hij de vingerafdruk scanner niet meer hoefde te gebruiken om in te loggen.

Dan nog wat vragen, hoe kan het:
- systeem toestaan dat het .NET framework van die laptop verwijderd werd terwijl er software van afhankelijk was?
- dat er apart programma's zijn, van Microsoft zelf, die geïnstalleerde programma's verwijderen uit de lijst van geïnstalleerde programma's? Terwijl daar een manager voor is?
- dat een framework, waar Microsoft zo afhankelijk van is, zulke nare problemen geven?
Een heel aantal mensen was denk ik al afgehaakt en was opnieuw gaan installeren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten