woensdag 16 april 2008

Wagenings Hobbybrouwers Overleg

Nadat ik het plan heb opgevat om zelf bier te gaan brouwen lijken de plannen wat concreter te worden.

Een aantal Wageningse leden (waaronder ik) van het forum op hobybrouwen.nl hebben het plan opgevat om lokale club op te richten wat nu Wagenings Thuisbrouwers Overleg is gaan heten. Voor mij heeft dit als voornaamste doel om ervaringen op te doen en informatie te verzamelen. Verder blijkt het erg leuk te zijn om ervaringen uit te wisselen en met gelijk gestemden over bier brouwen te kunnen praten.
Mijn eerste doel is nu een brouw installatie te maken. Er blijken er meer in Wageningen te zijn die een Herms (Heat exchange recirculation mash system) willen gaan bouwen en dat geeft mij wel moed. Er komt namelijk best veel bij kijken: ketels en apparatuur bij elkaar zoeken en daarmee de installatie bouwen. Zo lijkt het niet al te veel maar ik zal met veel dingen rekening moeten houden. Het wiel is al een keer uitgevonden (oa hier) maar detail informatie is verspreid en het kost veel tijd om die details helder te krijgen.

Vooreerst ga ik een kleine trip plannen om Gamellen te kopen. Dit zijn grote stalen pannen met een dubbele wand om eten en drinken in warm te houden. Als de bodem eruit is kan er een brander onder en ontstaat er een bv een mooie brouw ketel. Er blijken in het verleden een hoop gamellen te zijn afgedankt door de BB en terecht te zijn gekomen bij een autosloop alwaar ze voor 27 euro verkocht worden. Na een telefoontje zijn ze daar af te halen, ik ga een dezer dagen naar Geldrop rijden om er een paar te halen, tevens voor een andere wageningse brouwer.

Op dit moment staat er een brouwsel bij mij in de keuken te pruttelen en dat klinkt toch wel heel mooi: blub, blub, blub. Mooi gevoel, daar in die emmer wordt hard gewerkt. De 2 foto's bij dit bericht: het gistingsvat en bubbels in het waterslot!

5 opmerkingen:

  1. Die andere staat helemaal bovenaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nu moeten ze er toch allebei echt staan. Probleem was wat formatering waardoor de letters er ook een beetje raar uitzagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, nu zie ik ze dan allebei :-)

    BeantwoordenVerwijderen