zaterdag 21 juni 2008

Eerste brouwsel (2)

Afgelopen donderdag ben ik dan echt aan het brouwen geweest, een 'all-grain' brouwsel zoals dat genoemd wordt. Niet vals spelen door een moutextract te nemen maar de mout korrel als uitgangspunt te nemen, te schroten, te brouwen, te koken en daarna te koelen en de gist erbij. Het ging heel voorspoedig en ik ben er de hele middag mee onder de pannen geweest en de buren kwamen nog even gezellig koekeloeren.

Aan het eind ging het overhevelen een beetje lastig, ik denk dat ik niet geduldig genoeg ben geweest en het 'trub' een beetje had moeten laten bezinken. Misschien dat het nu een schuimig biertje wordt? Zou op niet misstaan op dit type bier, een weizen.

De giststarter was goed gelukt en in het begin heeft het bier enorm staan te pruttelen waarbij er zelf iets van het bier door het waterslot naar buiten is geprutteld. Nu is het wat rustiger en klinkt er een gezellig geblub in de keuken, ik zal vanavond eens proeven of het al ergens op begint te lijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten