woensdag 18 juni 2008

Eerste brouwsel

Sinds ik in januari heb besloten om me bezig te gaan houden met een nieuwe hobby heb ik er voornamelijk over nagedacht en heb ik het nog nooit echt gedaan: bier brouwen.
Mijn plannen zijn wel groots, ik wil een bierbrouw installatie maken en ben druk met het verzamelen van ideeën en materialen. En toen ik eens door die materialen aan het snuffelen was bedacht ik me dat ik bijna alle materialen heb om op de klassieke manier bier te brouwen: gewoon met pannen. Ik mis alleen een filter en een koeler. Na even rondvragen kreeg ik het aanbod om deze twee te lenen van een van de leden van het Wagenings Hobbybrouwers Overleg. Dus morgen is het eindelijk zover.

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de voorbereidingen: ik heb een giststarter gemaakt. Bij bierbrouwen is het belangrijk om een goed actieve gist te hebben en om daar veel van te hebben. Hobbybrouwers kopen vaak een kleine hoeveelheid, of kweken een kleine hoeveelheid op uit het depot van een flesje bier. Die hoeveelheid is vaak een beetje weinig dus wordt er een giststarter gemaakt. Met een giststarter wordt de hoeveelheid gist vermeerderd.
Ik heb een zakje gist zoals hiernaast staat gekocht en een paar dagen geleden geactiveerd. Het zakje zoals hiernaast staat afgebeeld bevat 2 compartimenten, een met gist en een met voeding. Door een klap op de juiste plek breekt het binnencompartiment en kan de gist wakker worden. Het pak gaat na een paar uur bol staan.

Gisteren heb ik een moutextract oplossing gemaakt en de inhoud van het zakje gist daarin gemikt. Dat heeft een beetje staan schuimen en ik heb er nog even met een aquariumpompje wat lucht door geblazen. Nu staat de giststarter in de koelkast en morgen kan het bij het wort.
Ik hoop dat het een lekker biertje word!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten