maandag 2 juni 2008

Exploderende flesjes

Zoals ik al schreef heb ik een 'brouwsel' gemaakt in april. En zoals dat gaat met bier brouwen is na het brouwen nog een paar weken geduld nodig voordat het bier lekker drinkbaar is, in heel jong bier zitten nog veel bijzondere smaakjes die nog onderhanden genomen moeten worden door bv de gist.
Nu werd mij een paar weken geleden al aangekondigd dat het wel eens een bijzonder smaakje kon gaan worden, er waren twee flesjes ontploft! Bij hobby brouwen gebeurd dat wel vaker en dat komt door de werkwijze.

Eerst staat het bier een paar weken in een grote emmer te pruttelen, suiker wordt omgezet in alcohol en CO2. Het CO2 gas ontsnapt door het waterslot (zie foto rechts). Als de vergistbare suiker op is, en het waterslot niet meer bubbelt, kan het bier in de flesjes. Om een beetje prik in de flesjes te krijgen wordt er nog een beetje suiker toegevoegd aan het bier en direct daarna wordt het in de flesjes gedaan. De gist gaat in die flesjes nog een keer aan de slag met het suiker en maakt daar nog een beetje alcohol en ook CO2. Die CO2 kan niet meer ontsnappen en in de fles wordt druk opgebouwd en er komen bubbels in het bier. Ik heb bij het bottelen dus op gevoel wat suiker erbij gedaan en dat had ik beter niet kunnen doen! Een beetje te veel suiker en de druk kan zo hoog worden dat de flesjes bijvoorbeeld tegen het plafond leeg spuiten. Of, zoals bij mij knappen. Bij het bottelen had ik een paar dunnere flesjes erbij en die zijn nu dus kapot of op, want degene die nog niet ontploft waren heb ik maar snel opgedronken.

En zo kom ik bij het uiteindelijke resultaat, want dat was toch wel verrassend. Het had namelijk een Tripel moeten worden maar daar wijkt de smaak toch te ver van af. Er is namelijk een licht zure smaak aanwezig die ik niet goed kan plaatsen. Het zou een besmetting kunnen zijn met bijvoorbeeld een melkzuur bacterie, maar dan een hele lichte besmetting want het is eigenlijk wel een fris biertje wat ik op een warme zomeravond wel als een lekkere dorstlesser kan gebruiken! Ik ben alleen bang dat ik de smaak niet kan reproduceren want ik kan niet achterhalen waar de besmetting vandaan gekomen is.

De planning voor een nieuw brouwsel is een Weizen bier. Dit maal wil ik niet vals spelen door met een blik te beginnen maar voor het echte werk gaan: mout, hop, gist en water. Als ik een dezer dagen de bodem uit de gamellen heb gezaagd heb ik de brouwketels en kan ik aan de slag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten