woensdag 25 juni 2008

Laptop zonder windows

Mijn schoonvader, sinds een paar maanden Ubuntu linux gebruiker, is op zoek naar een nieuwe laptop en ik ben nieuwsgierig of een laptop zonder windows te koop is, of dat het mogelijk is om geld voor de windows licentie terug te krijgen.

Dell verkoopt in oa Amerika, Engeland, Duitsland en Frankrijk laptops met Ubuntu dus heb ik het daar eens geprobeerd maar in Nederland blijkt dit niet te kunnen. Ook is het niet mogelijk om bij hun een laptop met windows te kopen en die windows licentie te weigeren en dan dat geld terug te krijgen.This file is licensed under the Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Unported License. In short: you are free to share and make derivative works of the file under the conditions that you appropriately attribute it, and that you distribute it only under a license compatible with this one.
Een vergelijkbaar antwoord kreeg ik via een e-mail van Mycom. Van Paradigit heb ik geen antwoord gekregen.

Ik kan hier dus behoorlijk nijdig van worden. Als ik een laptop wil kopen moet ik dus per se Microsoft (of Apple) sponseren met de aanschaf van een gebruikers licentie. (Vista wordt niet je eigendom, je mag het tegen vergoeding gebruiken).

En dat terwijl ik heel erg content ben met Ubuntu, een gratis besturingssysteem waarvan de cd's eenvoudig te downloaden zijn of waarvan ik zelfs de cd's gratis thuisgestuurd kan krijgen!

Heel veel scheelt het overigens niet, een laptop met Ubuntu is bij Dell in Duitsland zo'n 25 euro goedkoper dan een identieke uitvoering met Vista. De goedkoopste Ubuntu laptop is 80 euro goedkoper dan de goedkoopste Vista laptop. Die laptop is dan wel iets lichter uitgevoerd en dat kan goed omdat voor Ubuntu niet zoveel geheugen en processor kracht nodig zijn om toch prettig te kunnen werken.

Het scheelt misschien wat meer als ik voor de Asus EEE laptop zou gaan. Een linux laptop voor 399 euro die nog geen kilo weegt en dus ook nog eens heel gemakkelijk mee te nemen is! Er is ook een 299 euro uitvoering maar die heeft geen 8.9" scherm maar een 7".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten