maandag 10 november 2008

Sommigen begrijpen het niet

Er is een site die behoorlijk hardnekkig is in het niet begrijpen hoe internet werkt. In mijn kennissenkring kent iedereen de site en volgens mij vindt iedereen het een handige site. Er is geen andere site die deze informatie in deze vorm beschikbaar heeft en dat zou de rare manoeuvres van het management daar kunnen verklaren.

Negen jaar geleden lieten ze hun onbegrip al blijken, de informatie op hun site was alleen bereikbaar met een speciaal programma. Als je dit programma installeerde (alleen windows) verzorgde dit programma de toegang tot hun site door je internet verbinding te verbreken en een duur betaal-nummer te bellen (tegenwoordig 0900). Je kon dan via de duur betaalde rekening de informatie opvragen. Deze praktijk heeft niet lang geduurd en sindsdien is de site weer gewoon bereikbaar.
Deze praktijk is overigens nog wel lang gebezigd door malafide personen die op die manier inkomsten genereerden op hun 0900 lijn.
Er is nog een actie geweest waarbij je op de site een code kon kopen en die weer ergens anders moest invoeren waarna de kosten op je telefoonrekening terecht kwamen, tot 1,99 gulden voor 5 minuten raadplegen, werkte ook in linux en op de mac. Dat heeft in mijn herinnering overigens niet lang geduurd, daarna werd de site gratis benaderbaar waarbij dan wel reclame getoond werd op de site. De bezoeken bleken drastisch teruggelopen te zijn, kennelijk hadden de mensen er niet zoveel geld voor over.
Het gaat om de site 9292ov.nl.

Vandaag hoorde ik van mijn vrouw dat ze weer iets nieuws hebben verzonnen. Op haar werk kunnen ze sinds kort geen gebruik meer maken van 9292ov.nl! Hij is niet geblokkeerd door de lokale firewall, er is geen sprake van een op hol geslagen antivirus programma maar 9292ov.nl zelf heeft besloten dat de instelling waar mijn vrouw werkt een zakelijke gebruiker is en dat ze moeten gaan betalen voor toegang! Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, wie moet dat gaan betalen?

Op hun site lees ik hun Missie en na de laatste actie staat die tekst toch een beetje raar: "Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur." De efficiëntie is zojuist een stuk minder geworden nu mensen niet meer op hun werk de handige route kunnen plannen. De Visie is ook ingehaald door de werkelijkheid, "...in samenwerking met onze OV-partners, afgestemd met overheden en eventuele marktpartijen, bijdragen aan een groei van het reizen per openbaar vervoer... "
Het bestaansrecht van deze openbaar vervoer website lijkt me inderdaad de reiziger te voorzien van een geïntegreerde oplossing om daarmee het openbaar vervoer te stimuleren, en dat wordt met de laatste actie minder geloofwaardig.

Overigens heb ik wel een beetje begrip voor die site, ze proberen volgens mij een nieuw businessmodel voor het nederlandse web: niet werk-gerelateerde informatie waar werkgevers met geld over de brug moeten komen zodat hun medewerkers de site kunnen raadplegen. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
Ik denk dat ik een tip heb voor google maps en de routeplanner daarin: integreer ook het openbaar vervoer, we hebben concurentie nodig! (gevaarlijk want dan is er straks misschien geen 9292ov meer en hebben we effectief weer geen concurentie)

In de tussentijd ga ik maar eens proberen om mijn router thuis te configureren om verzoeken naar 9292ov te rerouten zodat ik wij op ons werk toch de beschikking hebben over deze site. Hopelijk doen wij thuis niet te veel raadplegingen zodat wij niet als zakelijke gebruiker geblokkeerd gaan worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten