maandag 22 december 2008

Mooi België

Ruïnes in kloostertuin van abdij d'Orval.Op weg naar België is de grensovergang merkbaar, de snelweg maakt wat meer herrie onder de banden van de auto, de wegwijzer borden lijken onhandig gepositioneerd te staan waardoor het regelmatig voorkomt dat ik een afrit mis. Ik ga bijvoorbeeld, zonder dat ik weet hoe het komt, op weg naar de Ardennen altijd dwars door Luik hen en mijn terugweg gaat over een rondweg met veel tunnels. Dat moet aan de wegwijzers liggen die misschien niet eenduidig zijn maar kennelijk toch wel te volgen zijn, anders kwam ik nooit op de plaats van bestemming.
Ik verbaas me over de staat van de huizen, het ziet er allemaal iets rommeliger uit dan dat ik gewend ben. Huizen met rare keukenuitbouwen zijn geen uitzondering, alle kleuren worden door elkaar gebruikt, verf bladdert nogal eens van het hout. Maar op deze manier werkt het ook

En dan kom ik in een supermarktje om wat spullen in te slaan voor diePlakjes Chimay kaas! paar dagen dat ik er ben en dan wordt ik al snel gelukkig! Trappisten kazen liggen hier naast de Leerdammer en franse kazen, en er is Maredsous smeerkaas, dat wil ik in Nederland ook! Dan is er altijd een keur aan lekkere bieren, en dan niet een veilige keuze (alleen grote merken) die ik in de Nederlandse supermarkten zie, maar mooie trapisten naast lokale bieren. En dat staat dan weer naast een grote keuze aan wijnen en wisky's. Daarbij is de prijs ook nog eens gunstig, 2,60 euro voor een fles chouffe? En 3 euro voor een grote fles Chimay blauw?!

En wat ik ook altijd kan waarderen is een café bezoek. Ieder moment van de dag lijkt daar gezellig te zijn, veel mensen, families met kinderen, oudjes. Afgelopen keer was aan het aan het einde van de ochtend al gezellig en waarschijnlijk al veel eerder. Ik herinner me een waalse bar-gast waarmee we een paar jaar geleden gezellig aan het kletsten waren totdat de avond ver vorderde en hij na zijn zoveelste biertje overging op de franse taal!

Afgelopen weekend ging onze tocht door bossen waar gejaagd ging worden maar uiteindelijk hebben we in een van die uitgestrekte bossen toch met relatief gemak een mooi plekje gevonden om te overnachten.

Biertje en kaasje bij ontmoetingscentrum 'De Vrede' bij de Sint-Sixtusabdij Westvleteren.











Een positief berichtje over België in deze tijden van bizar nieuws van onze zuiderburen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten