maandag 15 december 2008

(Tele)communicatie kosten


Jaren geleden vond ik het niet erg om meer dan gemiddeld te betalen voor mijn internet verbinding, dat was bij Cistron. De helpdesk herinner ik me het beste, competente mensen die je direct konden helpen zonder navraag bij een collega en gewoon via een lokaal telefoon nummer. Wanneer collega's klaagden over hun internet verbinding kon ik moeilijk begrijpen waar ze het over hadden, zo'n verbinding werkte toch gewoon altijd?

Tegenwoordig ben ik een doorsnee gebruiker geworden. Ik let wat meer op de centen en ik kijk regelmatig rond naar de prijzen van de verschillende abonnementen. Ik zoek dan een gewoon internet abonnement, wel met een beetje snelle upload, met gratis telefonie en nu verdenk ik de KPN ervan dat ze op een of andere manier een prijs dicteren aan de markt want wat me opvalt is dat er erg weinig concurrentie lijkt te zijn, ik ben bijna overal 30 euro per maand kwijt! Soms 35 euro, maar dan zou ik er een gratis laptop bij krijgen (wat mijn vrouw niet nodig vindt).

Maar ik heb een manier gevonden om toch te besparen, de vaste lijn van KPN aan de wilgen hangen! Bij het aansluiten van een ADSL verbinding had ik een vaste lijn van KPN nodig maar in veel gevallen mag die daarna weer opgezegd worden! Dat scheelt toch weer ruim een tientje per maand, 130 euro op jaarbasis. Voor een lijn die nooit gebruikt wordt is dat best veel!

Het loont overigens de moeite om af en toe te kijken of je nog een goed abonnement hebt, ook als je niet wilt overstappen. Tiscali was overgenomen door KPN, werd ondergebracht bij Telfort en had haar ADSL pakketten opnieuw ingedeeld. Ik had nog een oud abonnement van 6Mb en dat bestond in de nieuwe indeling niet meer. Wat bleek nou, ik kon voor hetzelfde geld een 20Mb verbinding nemen, daar hadden ze me nooit wat over gezegd, aan de ene kant logisch, aan de andere kant niet heel netjes. Overigens heeft Telfort de abonnement prijzen vorige week weer aangepast en dit keer mag ik mijn abonnement voor 30 euro houden maar krijgen nieuwe abonnee's voor 30 euro slecht 4 Mb, volgens de Telfort reclame: "Elk najaar heeft zijn voordeel!". De abonnement wijzigen zo vaak dat ik makkelijk de weg kwijt raak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten