dinsdag 2 december 2008

Sms nu OK..

Het volgende bericht ontving ik gisteren op mijn telefoon: "Sms nu OK naar 4080 om je download te ontvangen. Deze sms kost 25c/bericht. Stoppen: Sms tc stop. Abonnementsdienst: 150c/bericht, max 6 sms/wk.".
Ik was erg verbaasd, hoe kom ik daar nu aan? Na een kleine speurtocht op het net denk ik dat ik begrijp hoe het werkt. Op de website van deze sms dienst kan een onverlaat een download selecteren waarna er om een telefoonnummer gevraagd wordt. Indien er een fout nummer wordt ingevuld dan is de persoon van dat fout telefoonnummer de klos!

Dit is toch afzetterij? Hier kunnen mensen misbruik van gaan maken, zeker omdat zo'n eerste sms 25 cent lijkt te kosten, geen enorm bedrag maar het gaat om het principe. Stel dat je 25 cent voor iedere ontvangen e-mail spambericht zou moeten betalen! Dan zou je snel arm zijn.
In de echte wereld is het beter geregeld. Stel dat een louche bedrijf ongevraagd pakjes gaat versturen met een factuur daarbij (met de suggestie dat er iets besteld is en dat er betaald moet worden) dan is het goed geregeld: dat pakje mag de persoon houden en er hoeft niet betaald te worden.

Ik wens niet te betalen voor sms berichten waar ik niet om gevraagd heb!

Edit
Ik heb ongefundeerd geroepen dat je ongevraagde pakketjes mag houden, hierbij een link naar wat documentatie van de consumentenbond. Het gaat mij voornamelijk over de volgende tekst:
"Sinds een paar jaar is het verboden ongevraagd (vervolg)zendingen met daarbij een rekening te sturen aan consumenten. Consumenten die toch een dergelijke zending krijgen, mogen die gratis houden en zijn niet verplicht die terug te sturen."

2 opmerkingen:

  1. wat een lijers!

    maarre, hoezo hoef je niet te betalen als je een pakketje krijgt met factuur? hoor ik voor 't eerst!

    BeantwoordenVerwijderen