zondag 12 april 2009

Nuttige nieuwsbrief

Ooit heb ik me geabonneerd op de postbus 51 nieuwsbrieven die me af en toe toch verrassen:
  • de nieuwsbrieven komen denk ik 2-3x per jaar, dus eigenlijk ben ik hem ruim vergeten als de volgende in de virtuele bus beland;
  • de inhoud is nuttig!
Afgelopen week ontving ik weer een editie voor automobilisten, de punten die voor mij het meest nuttig waren noem ik hier even:
  • Maximumsnelheid lichte aanhanger
    Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
  • Parkeerschijf instellen
    Vanaf 1 mei 2009 mag u het tijdstip van aankomst op
    de parkeerschijf alleen nog handmatig instellen. Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag u dus niet meer gebruiken. Ook moet u vanaf 1 mei 2009 de parkeerschijf achter de voorruit van de auto plaatsen. De parkeerschijf moet van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.
    Ik dacht dat dit al verboden was?
  • Rijden op de uitrijstrook
    Vanaf 1 mei 2009 moet u als u na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook (uitvoegstrook) rijdt, deze uitrijstrook blijven volgen. U mag dus niet meer de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen.
    Dit deed ik nooit, zie het wel vaak gebeuren. Ik ben wel blij dat dit officeel strafbaar is nu.
  • Lichtarmatuur en type autolamp
    Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goed-
    gekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
    Hier ben ik wel blij mee, ik zag het wel vaker bij wat oudere auto's en de lampen zijn irritant fel.

2 opmerkingen: