maandag 7 september 2009

Ubuntu niet moeilijk

Afgelopen weekend was ik weer eens bij mijn lasser in Losser en dit keer kon ik hem ook helpen. Hij had namelijk software nodig en dat draait het beste op.. linux! Zijn Ubuntu installatie was gelukt, maar het installeren van de cad software ging niet lekker. De installatie scripts waren niet jofel en de draadloze netwerkverbinding was een beetje brak. Toen ik die draadloze usb-key voor het raam had gehangen was het zo gebeurd.
Ondertussen was het oudste zoontje aan het meekijken en toen hij zag dat ik wel handig was met computers haalde hij zijn Vista laptop erbij waar nog wat aan moest gebeuren. Een beetje kon ik hem wel helpen maar het bleef een trage bak, dat krijg je als een Vista installatie een jaartje oud is en als er van alles op geïnstalleerd is. Terwijl hij met mij aan het meekijken was op de Ubuntu p.c. merkte hij op dat het er best wel overzichtelijk uitzag, een menu met drie ingangen:
ToepassingenAlle geïnstalleerde programma's overzichtelijk bij elkaar in rubrieken: Grafisch, internet, kantoor, etc
LocatiesDe plaatsen waar bestanden opgeslagen liggen, aangesloten usb-sticks, etc
SysteemInstellingen zoals letter grootte maar ook bv printers

Ik wist dat hij een oude computer op zolder had staan en ik zei dat het daar ook zo op geïnstalleerd kon worden, de cd lag al klaar. Hij aan de slag en een uur later liep hij zingend door het huis. Het was hem gelukt, hij had voor het eerst van zijn leven een besturingssysteem geïnstalleerd. De enige tip die ik hem had gegeven was dat hij moest opstarten van cd en daarna de vragen moest beantwoorden. Hij had overal op 'ja' geklikt. (ik had hem gewaarschuwd dat de bestanden op die pc gewist zouden worden en dat was niet erg)

Wat wel een beetje absurd is dat die pc ongebruikt op zolder stond omdat hij zo traag was geworden, terwijl het best een snelle bak was, de xp-installatie was gewoon dicht geslipt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten