vrijdag 4 september 2009

Koelkast magneetje

Het enige dat voorkomt dat er nog meer papieren aan onze koelkast komen te hangen is een paar goede magneten.

Harddisk zonder cover.  (foto Ed Sanders)En om aan een paar goede magneetjes te komen heb ik een oude harddisk open gemaakt. Daarvoor had ik alleen een paar torx schroeven-draaiertjes nodig. Er zaten wel veel schroefjes in, telkens als ik probeerde om het apparaat te openen bleek dat ik een schroefje ergens onder een sticker vergeten was.
In een harddisk zitten twee magneten, links bovenin de bijgesloten foto is er één zichtbaar, de tweede zit daaronder.

Twee sets harddisk magnetenDie magneten zitten op een stuk ijzer wat het magnetisme naar één zijde afschermt. Gisteren vond ik toevallig een truc om de magneet van dat ijzer af te krijgen. Met twee grote tangen kan het stuk ijzer aan beide zijden vastgepakt worden waarna het verbogen kan worden totdat de magneet loslaat. Het laatste stukje proberen te draaien en dan is de magneet los en te gebruiken! Dat ga ik zo direct proberen, en daarna wellicht nog wat oude harddisks slopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten