zondag 9 augustus 2009

Minder tanken

Omdat mijn volgende auto zo 'goed voor het milieu is' ben ik nieuwsgierig wat mijn huidige Skoda Fabia (1.4, 55kw) in werkelijkheid verbruikt, dan kan ik dat over een paar maanden vergelijken met de nieuwe Prius. De leasemaatschappij houdt precies bij wat mijn verbruik is dus het was makkelijk om wat getallen boven water te krijgen. Over de afgelopen anderhalf jaar was het verbruik gemiddeld 5,8 liter per 100 kilometer. De auto wordt heel weinig gebruikt voor korte ritten, die doe ik op de fiets. Het is dus voornamelijk woon-werk verkeer met 40 km snelweg.

Van een aantal mensen heb ik sceptische geluiden gehoord als ik zei dat ik de Prius heb besteld. "Ik haal makkelijk 1:20" hoor ik dan, van een eigenaar van een diesel auto. De Prius is als benzine auto denk ik moeilijk te vergelijken met een diesel auto. Ten eerste verschilt de energetische waarde van beide brandstoffen nogal:

Brandstof
Energetische
waarde

Eenheid
Benzine 31 MJ/l
Diesel 35,74 MJ/l

Daarnaast verschilt de uitstoot CO2 per liter brandstof:
Brandstof
kg CO2/l
Benzine2,4
Diesel2,7

Dus, waar een diesel zuiniger kan rijden, omdat er meer energie in een liter brandstof zit, stoot hij ook meer CO2 per liter brandstof uit, en dat is eigenlijk ook logisch. Gemiddeld hebben de diesel auto's overigens wel stukken minder CO2 uitstoot dan benzine auto's. Maar de Prius heeft volgens de boekjes wel weer minder CO2 uitstoot dan de diesel auto's die ik bekeken heb.

Ook wordt wel aangegeven dat de Prius vooral zuinig is in de stad, met veel stoplichten enzo. We zullen het wel zien. Over een paar maanden kan ik hier mijn verbruik met de Prius melden.

Hier nog even de gedetailleerde verbruik specificaties van mijn huidige auto:
Brandstofverbruik
- stad 8,70 l/100km
- buitenweg 5,30 l/100km
- gecombineerd 6,50 l/100km
- zelf gemeten
5,81 l/100km (1-1-2008 tot 31-7-2009)


CO2 uitstoot gecombineerd 156 g/km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten