maandag 22 februari 2010

Brouwsel 4

Afgelopen week had ik een paar flesjes van het 3de brouwsel meegenomen naar mijn werk en aan wat collega's uitgedeeld.  Een van mijn collega's had ik een paar dagen later aan de telefoon om een probleem door te spreken en daarna gaf hij aan dat hij ook nog wat wilde zeggen: "Wat was dat een lekker bier!" 
Ik was blij verbaasd door zijn enthousiasme, zeker omdat ik afgelopen week voor het eerst een flesje van het 4de brouwsel heb open gemaakt en ik die nog veel lekkerder vindt!

Maar ik heb een fout gemaakt tijdens het bottelen van brouwsel nr 4.

Voordat het bier in de fles gaat hevel ik het bier uit de lager fles naar een emmer en mik ik er een geconcentreerde steriele suiker oplossing bij.  Die suiker zorgt tijdens de navergisting op de fles dat er koolzuur in het bier komt.  Dit keer had ik die suiker oplossing halverwege het hevelen toegevoegd, er vanuit gaande dat het wel zou mengen.  Maar toen al het bier in de fles zat en ik het laatste restje uit de emmer proefde was het veel te zoet!  De suikeroplossing was naar beneden gezakt en niet volledig gemengd met de rest van het bier!
Dat betekend dat de laatste flesjes potentiële bommetjes zijn en ik weet niet meer welke flesjes dat waren!  Het gevolg van deze fout is dat ik dit bier niet ga uitdelen maar als je wilt proeven ben je welkom!

1 opmerking:

  1. Als ik bij jullie langs kom, dan moet ik dus uit de buurt van jullie schuur blijven?! :-)

    BeantwoordenVerwijderen