donderdag 4 februari 2010

Elektronisch Patiënten Dossier


Ik had hier al eens eerder willen schrijven over het Elektronisch Patiënten Dossier?  Ik vind het maar niets al die gegevens die van mij bekend zijn op centrale plekken.
Recent is gebleken dat er bij het EPD toch privacy problemen lijken te zijn:
  • veel verschillende partijen krijgen straks toegang
  • toezicht is er alleen achteraf.  Er wordt logging bijgehouden waaruit ik afleid dat men achteraf kan vaststellen dat die-en-die personen toegang hebben gehad tot je bestanden, ik wil dat niet achteraf weten maar wil dat die personen op voorhand geen toegang hadden gekregen.
  • daardoor lijkt privacy een onder geschoven kindje te worden
    Ik ben blij dat wij er niet in zitten. En waarvoor krijgen we straks een EPD? Op dit moment hebben we het ook niet en gaat het ook goed, zeker omdat 99,99 procent van de zorg (getal verzin ik ter plekke) lokaal bediend wordt en lokaal bezitten de zorgverleners al over een goed werkend netwerk!

    Nu nog voor de kids regelen, er moet nog een identiteitsbewijs voor de kleinste aangevraagd worden en voor de ander kon de opt-out ook niet in een keer verwerkt worden.  Heel omslachtig, het lijkt op tegenwerking!

    1 opmerking:

    1. Wat ik ook zo fijn vind dat ik actie moet ondernemen om eruit te blijven (wat ik dus wel gedaan heb. Het zou fijner zijne als het systeem andersom werkt en dat je aan wil geven dat ze een EPD van jou aan mogen maken.

      BeantwoordenVerwijderen