maandag 26 april 2010

Blij bier

Gisteren heb ik de hele dag staan brouwen.  Het was mooi weer, de kids waren gezellig op het pleintje aan het spelen en ik was onder de carport bezig om mout, water en gist in bier te veranderen.  Halverwege de dag kwam mijn broer nog even op bezoek en dat werd heel gezellig.  We hebben een aantal zelf gebrouwen biertjes open getrokken, ook kwamen er nog een aantal buurtjes kletsen en proeven.  Erg gezellig allemaal.

's Avonds, toen het jongbier al een tijdje in de koelkast stond zag ik nog steeds geen bellen in het waterslot!  Normaal hoor ik tegen die tijd al flink wat bluppen in het waterslot.  Had ik het proces te snel gehaast?  Ik heb namelijk nog nooit op zo'n korte termijn gebrouwen, afgelopen woensdag de giststarter begonnen en vandaag die starter bij het bier.  Ik wil namelijk over een maand, als een aantal vrienden langs komt, een goede voorraad weizenbier hebben. Gelukkig werd mijn ongerustheid vanmorgen weggenomen, een vrolijk geluid van bellen klonk uit de koelkast waarin ik het bier vergist.  En vanmiddag kwam me zelfs een uitbundige geur van gistent bier te tegemoet toen ik de schuurdeur open deed.

Gisteren was ik een beetje ongerust maar nu ben ik helemaal gerust gesteld.  Blij bier is onderweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten