dinsdag 20 april 2010

Hop, hop, hop!

Vorige week hadden we weer een avondje met het Wagenings Hobbybrouw Overleg gehad.  Een van de leden heeft een aantal maanden geleden een experiment gedaan waarbij hij op kleine schaal 6 bieren heeft gebrouwen met telkens dezelfde basis en als enige variatie de gebruikte hop, in ieder bier heeft hij een andere Amerikaanse hop gebruikt.  De verschillen en overeenkomsten tussen de 6 hoppen worden door dezelfde basis goed duidelijk en we zijn er met 7 man eens goed voor gaan zitten. 
Wat mij lastig viel was dat de bieren best hoppig waren (35 IBU) en dat daardoor de waargenomen geur beïnvloed wordt.  Vlug wat crackertjes op tafel gezet en toen ging het al beter.  Hieronder mijn samenvatting:
  1. Cascade: 
    • geur: perzik
    • smaak: zachte bitterheid
  2. Summit
    • geur: ananas, lychy?, veel intenser dan 1
    • smaak: hardere bitterheid
  3. Chinook
    • geur: zachter in geur dan 1, aardbei?
    • smaak: bitterheid over mijn hele tong, minder fijn
  4. Centennial
    • geur: citrus, minder intens dan 2, toch uitgesproken, licht zuur
    • smaak: scherpe bitterheid, minder mooi
  5. Warrior
    • geur: licht citrus geur
    • smaak: zachte bitterheid
  6. Amarillo
    • geur: citrus geur, misschien meer dan 4
    • smaak: citrus komt ook terug in de smaak, mooie bitterheid
Dit was best wel een interessant experiment.  Ik had nooit gedacht om zoveel verschillen te kunnen waarnemen, in geur, smaak, intensiteit en beleving!  Dit gaat mij echt wel helpen om een goede Amerikaanse hop keuze te maken in mijn bieren!


Aan het einde van de avond hebben we nog twee zure bieren open getrokken: Rodenbach Vintage 2007 en een geuze.  Dat was wel een verademing na dat hop-geweld, al was vooral de geuze voor sommigen wel iets te zuur volgens mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten