dinsdag 13 april 2010

Minder banken

Een aantal jaar geleden bankierde mijn lief bij de en ik bij de .  Toen we gingen samenwonen hebben we een gezamenlijke rekening bij een de geopend.  Tegelijkertijd heb ik mijn rekeningen bij mijn oude bank opgezegd, ik denk dat ik toen al klaar was met de bonuscultuur, ik vond het in ieder geval geen sympathieke bank meer.  Een jaar later hebben we een beleggersrekening geopend bij de , en spaarrekenignen bij de en de .  We zaten dus bij vijf banken, dat was een beetje te gortig.  Nu was de de Postbank over gegaan in de en die was de laatste tijd ook 'goed' bezig met bonussen en daar kunnen wij wel zonder.  Die online beleggingsbank heeft me nettto ook nooit veel opgeleverd, ik ga wel beleggen in de fondsen van de 'groene' banken.
Dus een paar weken geleden heb ik de eerste paar stappen gezet.  Van die online beleggingsbank en de ING bank krijgen we geen overzichten meer.

Nu heeft de ASN Bank onlangs Ideal ingevoerd en dus is er bijna geen belemmering meer om volledig over te stappen.  Alleen een creditcard is nog een beetje lastig, dat moet nog via een onafhankelijke instantie.  Echt lastig is dat overigens niet, je kunt bijvoorbeeld een VISA kaart krijgen bij de servicebalie van de GAMMA.  Maar ik heb liever een Mastercard en daarvoor ben online gaan kijken en voor 12,50 per jaar kan ik een Rode-kruis Mastercard krijgen, gekoppeld aan een gewoon bankrekening nummer.  Onze gezamenlijke rekening bij de Rabobank zal ik binnenkort ook maar opzeggen!

Oja, afgelopen week werd ik gebeld.  Het was een callcenter, ik was verbaasd want wij worden eigenlijk nooit gebeld door callcenters.  Het vreemdste was nog het onderwerp: of ik een creditcard wilde!?  Merkwaardig, twee dagen nadat ik online op zoek ben geweest naar creditcards wordt ik gebeld over dat onderwerp.  Dat kan toch geen toeval zijn?  En ik heb echt nergens mijn gegevens achter gelaten!
Ik verdenk Google hiervan.  Zij zijn de enige die hiertoe in staat zijn en die het zouden kunnen weten aan de hand van mijn zoekacties.  Eng.

1 opmerking:

  1. Laat ik nou toevallig weten hoe dit laatste werkt.. De sites meten met welke zoekvragen iemand binnenkomt en wat ze op de sites doen. Verder zijn er veel stukjes spyware die dat weten te koppelen aan een user profile met eventueel een telefoonnummer. Dat eerste mag in NL, dat laatste niet. Toch zijn er veel bedrijven die met spyware toko's in zee gaan, omdat ze gewoon graag de info willen hebben. Want veel mensen zeggen gewoon ja op een persoonlijke aanpak. Maar juist deze vage werkwijze is reden te meer om deze bedrijven te mijden.
    Het bedrijf waar ik voor werk doet het eerste gedeelte, maar de info van de bedrijven mag nooit gekoppeld worden, het moet binnen hetzelfde bedrijf blijven. Het enige wat je aan gegevens kunt verzamelen van een gebruiker op je site is waar hij/zij vandaan komt (met zoek woorden enzo) en uiteraard je IP (dus welke provider, welk land). Maar een telefoonnummer meten (afgezien van sommig mobiel gebruik) is onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen