zondag 18 april 2010

Nieuwe Ubuntu

Ook daarom is Ubuntu zoveel leuker dan Windows: er komt 2 keer per jaar een nieuwe versie!  Als ik zo'n upgrade doe krijg ik van alle programma's (zoals firefox, open office, gimp, e-mail) de nieuwste versie.  En upgraden is zo simpel als drukken op een knop.

Maar toch kan ik me voorstellen dat sommige mensen daar niet zo vaak mee vermoeid willen worden, daarom is een keer in de 2 jaar de uitgave van Ubuntu een speciale editie: de Long Time Support (LTS).  De gebruiker krijgt normaal gesproken 1,5 jaar beveiliging updates en kleine bug fixes, maar met de LTS versie krijgt de gewone gebruiker 3 jaar beveiliging updates.

Voor mij is die LTS versie wel handig, ik heb die namelijk draaien bij verschillende familieleden en hoef daar dus maar 1x in de twee jaar iets uitgebreider voor te gaan zitten. De laatste LTS was van april 2008 en dat betekend dat de Ubuntu versie die deze maand uitkomt ook weer een LTS is en dat er veel meer computers een upgrade gaan krijgen en daarna weer een heel aantal jaar meekunnen.

Voor mij is het ook wel leuk om af en toe te zien hoe Ubuntu er 2 jaar geleden uitzag.  Kleine veranderingen die soms heel handig zijn.  Bijvoorbeeld in de file explorer hebben de usb-sticks een eject knop gekregen naast de naam, deze waren 2 jaar geleden nog afwezig.  Oja, en de computer zal na de upgrade zeer snel opstarten!

De upgrade die ik nu doe heb ik nog nooit eerder gedaan, Ubuntu 10.4 is er namelijk nog niet echt.  Dat zit zo.
Voordat er een nieuwe versie van Ubuntu komt is daar een half jaar lang aan gewerkt en om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen worden er voor de officiële vrijgave een aantal "beta's" uitgegeven.  Dat zijn versies die eigenlijk al bijna goed zijn maar waar nog kleine wijzigingen in aangebracht kunnen worden, mochten er problemen zijn.  Op dit moment installeer ik 'beta 2' en als ik dus problemen ondervindt en dat meldt bij Ubuntu zelf dan help ik mee om weer een super editie te krijgen!

Oja, tijdens de upgrade wordt regelmatig iets gevraagd, gewoon 'ok' of 'verder' kiezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten