zondag 27 juli 2008

Vakantie Finland (slot)

"Ben ik weer!" zou onze kleine zeggen. Na een voorspoedige reis kwamen we gisteren aan het eind van de middag thuis aan. Onze kleine zou ook nog een half uurtje geslapen hebben tussendoor, ze was erg onrustig maar lag eindelijk stil tussen ons in met haar oogjes half dicht, als een stewardess haar gehuil niet had gehoord en niet om het hoekje had gekeken om te vragen of ze misschien een koekje aan haar mocht geven. Lief bedoeld, maar de kleine was klaar wakker.

Ik heb toch wel moeten wennen aan de Fins taal, ik was nog niet vaak op vakantie geweest in een land waar ik helemaal niets kan maken van de lokale taal. In de trein kwamen we een vrouw tegen die met haar kinderen naar de Ikea gingen in Helsinki. De kinderen zongen een liedje, zoals kinderen wel eens zingen en het ging ongeveer zo: "................Ikea! ................Ikea!", in Nederland zou het ongeveer zo klinken: "Wij gaan naar Ikea! Wij gaan naar Ikea!" We raakten aan de klets en de moeder vroeg zich af wat ik van de Finse taal vond. In eerste instantie niets, ik kan er namelijk helemaal niets van maken. Maar toen ik er een tel langer over nadacht vond ik het eigenlijk een grappige taal, het klinkt grappig. Een beetje energiek ook, zoals ook ik ook Italiaans een energieke taal vind. Er wordt wel eens opgemerkt dat Fins op Hongaars (dezelfde taal-familie) lijkt maar ik vind dat niet, ik zou het dus wel eens met Italiaans door de war kunnen halen. Gelukkig spreekt bijna iedereen goed engels dus konden we ons toch verstaanbaar maken.

Wat ik niet mis van de vakantie is de grote hoeveelheid steek-beesten in de parken. Zoveel verschillende soorten muggen die allemaal uit zijn op bloed. De beste remedie is een kampvuurtje. Een klein beetje in de rook zittend heb ik geen enkele mug in mijn omgeving. De laatste wandeling hebben we twee vuurtjes gemaakt, voornamelijk om die reden. Bij het eerste vuur hadden we ook nog maïskolven voor op het vuur, maar bij het tweede vuur was de enige reden het weghouden van de muggen.

Wat ik wel mis merkte ik gisteren toen we de snelweg opreden bij Schiphol vandaan, de rust op de wegen! Er waren weinig auto's op de wegen in Finland, en er werd ook een stuk rustiger gereden. Het een kan natuurlijk met het ander te maken hebben, op mij kwam het wel heel prettig over.

Dan nog wat dingen die ons opgevallen waren:
  • flatgebouwen zijn over het algemeen laag en lijken in de verte op Sovjet stijl, iets levendiger;
  • veel toiletten hebben een kleine handdouche;
  • er zijn veel soorten drop te koop en ze kennen hier drop ijs;
  • veel uitbundig geklede jeugd met veelkleurig haar;
  • ook veel gothic jeugd;
  • al het bruine brood is licht gezoet, en anders is het roggebrood en dat is licht zuur;
  • veel auto's (bijna 10%) met 1 kapot voorlicht;
  • in veel tuinen staan stalen rekken die een beetje lijken op smalle picknick tafels waarvan het tafelblad bestaat uit stalen spijlen en waar 1 meter boven het tafelblad in de lengterichting 1 of twee spijlen lopen. Om ski's in te zetten in de winter of misschien om kleden uit te kloppen in de zomer?
  • merkwaardig extra 'urinoir' in heren en dames toilet, anderhalve meter hoog:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten