zondag 27 juli 2008

Ubuntu makkelijker dan XP

Vorige week stond het volgende artikel op een aantal nieuws pagina's: 'Linux is easier to install than XP'. Rond die tijd was ik zelf ook net tot die conclusie gekomen. Hieronder mijn ervaringen.

XP installatie
Eerst moest er ergens een installatie cd vandaan gehaald worden, dit was niet heel lastig maar zal niet voor iedereen even makkelijk.
De installatie is omslachtig, eerst dingen invullen, dan wordt er geïnstalleerd en daarna nog meer instellingen invullen. Het koste me ongeveer een uur, alles bij elkaar. Toen nog die authenticatie sleutel invullen waar ik nog een typefout bij maakte. Daarna was ik nog niet klaar, als ik hem in deze staat rechtstreeks aan het internet zou hangen is hij in vijftien minuten besmet en stuurt hij spam uit. Eerst maar eens de driver-cd van de draadloze netwerk kaart erin gedaan en deze driver geïnstalleerd.
Toen naar de microsoft website en daar zag ik op de voorpagina een overzicht met populaire downloads waarvan de meest populaire naar XP service pack 3 wees. Gedownload en geprobeerd te installeren maar dat ging niet, eerst moet in ieder geval service pack 1 geïnstalleerd worden. Die ook maar gedownload. Tevens firefox 3 gedownload en ook AVG antivirus. Ondertussen moest onze kleine hum naar bed en heeft mijn schoonzus zelf deze spullen geïnstalleerd.
De dag erna bleek echter dat een heleboel hardware nog niet herkend werd, een simpele onboard grafische kaart, usb poort, geluidskaart, en nog wat andere zaken. Het bleek erg lastig om de goede drivers bij elkaar te vinden aangezien de laptop fabrikant (Sky) geen support biedt. Dat zoeken heeft me sowieso al een aantal uren gekost. Wat de driver speurtocht heel vervelend maakte was dat ik heel vaak op sites terecht kwam die handige overzichten van drivers hebben, soms zelfs programma's om een inventarisatie te maken van de drivers die je computer nodig heeft, maar als ik dan een download wil doen om geld vragen. Overigens was het inventarisatie programma niet in staat om de goede drivers te vinden voor 'onbekende' hardware.
De installatie was ook niet altijd even helder, want de geluidskaart werkte niet, terwijl ik toch de nieuwste drivers had. Toen ik zomaar wat ander drivers had geïnstalleerd werkte het nog steeds niet, tot ik opeens 15 minuten later geluid uit het apparaat hoorde komen!
Oja, XP had ook nog de ubuntu installatie ontoegankelijk gemaakt door de opstart partitie te wijzigen en het alternatieve besturingssysteem niet op te nemen in de boot-loader.

Ubuntu installatie
Dit kwam neer op het downloaden van een cd (maar kan ook gratis thuis gestuurd worden), 15 minuten. Dan installeren, half uur. Tijdens het begin van de installatie 5 pagina's met instellingen invullen, vergelijkbaar met de eerste in te vullen schermen van XP: mijn naam, locatie op de wereldmap, welke partitie instelling (default of advanced).
Daarna hadden we een compleet werkend systeem inclusief werkende apparatuur als geluids- en videokaart en draadloos netwerk. Tevens was office aanwezig en bv een sudoku programmaatje.
Ook had Ubuntu de XP installatie herkend en die netjes in de boot-loader opgenomen.
Makkelijk van deze versie is dat ik de komende 3 jaar updates heb met Ubuntu wat niet alleen systeem updates zijn maar ook bugfixes voor programma's als Firefox of Open Office.

Conclusie
Helemaal eerlijk is deze vergelijking natuurlijk niet omdat XP ondertussen 7 jaar oud is en Ubuntu 8.04 slechts een paar maanden oud is. Maar de vergelijking is wel relevant aangezien er nog hordes mensen zijn die XP op hun nieuwe computer installeren of die later Vista opnieuw moeten installeren (zal ook wel een driver hel zijn) omdat hun computer gecrashed is en de rescue cd's te oud zijn en niet meer gelezen kunnen worden.

(klik hier voor mijn berichten over mijn speurtocht naar een laptop zonder windows, oa hoe het uiteindelijk bij Dell lukte om mijn geld voor de Dell licentie terug te krijgen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten